© A. Hansen

Zenvo indgår samarbejde med Le Mans-team

Zenvo præsenterer revideret bil og nyt motorsports-samarbejde på biludstillingen i Genève. Her kan du læse mere og samtidig se billederne af den nye TS1 GT.

8. marts 2017 af Mikkel Thomsager

Når biludstillingen i Genève slår dørene op for publikum fredag, kan Zenvo præsentere en revideret model og et nyt samarbejde med de schweiziske racerteam Rebellion. Racerteamets LMP1-racer, der har kørt med i WEC-klassen, er udstillet på Zenvo nye større stand på biludstillingen.

Samarbejdet med Rebellion gælder primært gensidig udveksling af viden og teknik. Zenvo får adgang til Rebellions løbsaktiviteter og de ni faste piloter, der er tilknyttet teamet. Rebellion får adgang Zenvos tekniske viden inden for motor- og transmissions-teknologi og Zenvos viden om produktion af gadebiler. 

Rebellions LMP1-racer er udstillet på Zenvos stand på biludstillingen i Genève, hvor den står ved siden af Zenvos egen STR-model, som er racer-udgaven af ST1-modellen, som står i to reviderede udgaver på samme stand.

© A. Hansen

Det er nu 10 år siden, Zenvo præsenterede første version af den danske superbil, og selv om ST1-modellen ved første øjekast ligner sig selv, har den til i år fået et større facelift, som præsenteres på biludstillingen i Genève.

Den største ændring er i kabinen, som er helt ny. Digitalinstrumenterne er introduceret tidligere, men de har fået ny grafik. Til gengæld er der kommet helt ny centerskærm med nyt infotainment-system. Hele midterkonsollen er ny, og der er kommet nye materialer i hele kabinen. 

© A. Hansen

Udvendig kendes den reviderede model først og fremmest på en nye hækspoiler. Den er stadig integreret i karrosseriet, men den er mere aggressiv end hidtil. 

Den nye spoiler skyldes en større aerodynamisk udredning, som har medført en del andre mindre ændringer, som har givet motoren bedre køling og bilen større stabilitet ved høj fart. 

Det gælder nye vinddeflektore foran indtaget ved fodpanelet, vinddeflekotrer foran den nye hækspoiler og tilsvarende på frontpoileren, som har givet betydelig bedre stabilitet i hele bilen ved høj fart.

© A. Hansen

Som hidtil er Zenvo bygget op omkring en central stålmonocoque med karrosseri i kulfiber. 

Hidtil er karrosseri-delene produceret af det tyske firma Mansory, men Zenvo har nu selv investeret i udstyr til produktion af kulfiberdele og desuden skaffet sig en del ekspertise på området, og i den forbindelse er hele karrosseriet lettet betydeligt.

© A. Hansen

Motoren er den samme, som blev vist på STR-modellen, der havde premiere på udstillingen i Genève i 2016. 

Udgangspunktet er den samme V8-motorblok, som den oprindelige ST1, men den nye motor har fået flad krumtap, og to Rotrex-kompressorer i stedet for den gamle løsning med turbo og skruekompressorer.

Til sammen gør de tekniske ændringer den nye motorer betydeligt lettere end hidtil.

Alene den enklere krumtap sparer motoren for 11 kg, og det gør motoren mere omdrejningsvillig og nemmere at justere, og den nye motor er EURO6-godkendt fra starten af. 

Effekten er uændret 1.100 hk, men et nyt ESP-system, der arbejder sammen med en ny kobling, styrer effekt- og især moment-udviklingen, så bilen stadig er kørbar også ved lave hastigheder.

© A. Hansen

Med de reviderede biler følger også nye fælgdesigns.

Zenvo har nu produceret 12 biler, hvoraf de to seneste ses på Zenvo's stand på biludstillingen i Genéve.

© A. Hansen

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...