Ser den bekendt ud? Det er der god grund til. Billedet her er nemlig ikke af den nye Zenvo - den findes der ikke billeder af endnu.

© Zenvo

Ny dansk hyperbil på vej - med hybrid-V12 og 1.800 hk!

Den danske bilproducent vil lancere helt ny V12 allerede i år. Mange detaljer er klar - vi mangler kun billedet.

25. februar 2023 af Mikkel Thomsager

Zenvo er på vej med en helt ny model. Firmaet, der har hjemme i Præstø på Østsjælland, har arbejdet på den nye model i længere tid, og mange detaljer, herunder det grundlæggende design, ligger fast.

Det bliver en topersoners superbil helt i kulfiber med V12-motor og hybriddrift af en slags. Den får Zenvos egen 8-trins gearkasse, som skal styre minimum 1.200 hk eller samlet 1.800 hk eller mere (mere om det længere nede), og hele bilen er designet og konstrueret i Danmark fra bunden af. Den ventes afsløret til efteråret.

Zenvo viste Schmee's nye Zenvo ved Goodwood Festival of Speed i juni, men bag væggene foregik der et ihærdigt salgsarbejde af designer Christian Brandt til højre på billedet, og den nye bestyrelsesformand Jens Sverdrup i det lyse jakkesæt i midten.

15 biler på 15 år

Zenvo har eksisteret siden 2007. De første 15 år blev det dog kun til én bil om året. Alle er det TSR-modellen i forskellige varianter med minimum 1.100 hk, skabt af Troels Vollertsen og designet af Christian Brandt. I dag tegnes Zenvo sammen med Chief Commercial Officer og formand for bestyrelsen, Zenvo, nordmanden Jens Sverdrup. Han kom til Zenvo i foråret 2022, og han har en fortid hos blandt andre Koenigsegg, Rimac, Czinger og flere.

I efteråret præsenterede Zenvo en GT-version af den hidtil heftigste TSR. Den skal kun produceres i tre eksemplarer, og de er alle solgt på forhånd.

1.800 hk med 4WD

Sideløbende bygger Zenvo på den nye model, som er designet helt fra bunden af i Præstø. Det gælder den grundlæggende monocoque, der er opbygget som et badekar i helt i kulfiber. Det er opbygget, så det kan danne udgangspunkt for flere modeller, med flere forskellige motorer.

Den nye model er ikke bygget til ren eldrift, men til en form for hybriddrift. Om det bliver som almindelig hybrid eller som opladningshybrid, er ifølge Jens Sverdrup endnu ikke afgjort, men begge dele er muligt, lige som bilen kan få elmotor på forakslen, hvilket reelt gør den nye bilen firehjulstrukket, da med op til 1.800 hk, men bilen vil også kunne bygges med kun med baghjulstræk med omkring 1.500 hk.

Zenvo blev nærmest verdensberømt for sin uheldige optræden i Top Gear i 2014. Men firmaet har arbejdet ufortrødent videre siden.

V12 med eller uden kabel

Hybridfunktionen foregår blandt andet i gearkassen, hvor gearskiftene styres af en el-motor, der også bidrager til trækkræften. Elmotoren gør det også ud for bakgear, hvilket gør gearkassen mere kompakt. I sig selv er gearkassen et lille mesterværk, idet den er en af få, der kan klare de store ydelser, som drivlinen kan levere.

Den nye V12-motor er en ny konstruktion, der er udviklet af en ekstern partner. Zenvo kan endnu ikke kan afsløre, hvem motorpartneren er, men siger, at der er tale om et kendt brand.

Motoren er en 90-graders V12 opbygget som en modul-motor, der efterfølgende kan danne udgangspunkt for både en V8- og en V6-motor, som kan bruges af andre producenter. V12-motoren har to turboer, der kan tage 10.000 o/min. Indledningsvis kan den levere 1.200 hk, men det kan blive til mere.

Netop muligheden for at kunne levere teknik og udvikling ud af huset er en del af Zenvos nye strategi.

Det handler ikke om effekt

Effekten er dog ikke et mål i sig selv, forsikrer Jens Sverdrup:

“Vi går efter smil per mil. Den nye bil skal gå til ekstremer uden at gå på kompromis med oplevelsen bag rattet, og sådan skal den også se ud. Designet repræsenterer dansk minimalisme i et helt nyt udtryk, der rummer Zenvos DNA. Den er aggressiv at se på, hvor hver en form er en del af den aeroynamikken, men den er også smuk og tidløs”, siger Jens Sverdrup.

En del af den tankegang bliver, at den nye bil ikke får synlige LCD-skærme i kabinen. Den får således gammeldags analoge instrumenter og en skjult LCD-skærm, forklarer Jens Sverdrup.

Zenvo har været med på Goodwood Festioval of Speed mange gang og også vist bilen på den berømte hill climb.

God respons på Goodwood

Bilen blev vist som koncept første gang i forbindelse med Goodwood Festival of Speed, og her var der begejstring for konceptet. Det i en sådan grad, at Zenvo allerede nu har modtaget depositum på 36 biler, og Jens Sverdrup forventger, at de sidste fire biler i den første produktion, er solgt inden den færdige bil præsenteres. Det sker efter plan omkring 1. oktober.

Den nye bil bliver homologeret til både kommende Euro 7B normer og amerikanske normer for både emission og crashtest fra starten af, ligesom den vil kunne køre på syntetisk brændstof.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...