Fronten af hvid Zenvo ST1
© bilmagasinet.dk

Hvad sker der med Zenvo?

12 hurtige spørgsmål til folkene bag den danske superbil

8. november 2010 af Steen Bachmann

Hvordan står det til med udviklingen af superbilen Zenvo ST1? Vi fyrer et par hurtige spørgsmål af til en af bagmændene fra Zenvo Automotive, Jesper Jensen:

1. Motoren er på 7,0 liter og har to ventiler pr. cylinder. Hvor stammer delene fra?
Blok og alle dele til motoren er designet af os og produceres til os. GM bygger en blok, de kalder for LSX og blandt andet bruges i Corvette. Den er i stål og er for tung for os, så vi tog dimensionerne og byggede vores egen blok i aluminium. Den har større oliekanaler og tørsump-smøring, og krumtapaksel, plejlstænger og svinghjul er vores egne design. Så det er vores egen motor.

2. Hvad er proceduren, når I bygger den?
Der er en dedikeret medarbejder der har ansvaret fra at samle en motor fra start til slut. Det er dennes persons ansvar, at alt er samlet korrekt. Efter samling af motor kontrolleres det hele af anden person.

Hvid Zenvo ST1
© bilmagasinet.dk

3. Hvor lang tid tager det at bygge en motor til Zenvo, når produktionen kommer i gear?
Hvis alle dele er på lager, så tager det cirka fire dage at samle en motor komplet.

4. Hvordan har I skabt kølekapacitet til så høj en ydelse?
Designet på bilen er lavet, så der er en masse mulighed for placering af kølere. Der er 11 kølere i alt på bilen.

5. Hvad er testproceduren, inden motoren monteres i bilen?
Motoren bliver ikke testet i bænk, da dette ikke er muligt for os, så den testes efterfølgende i bilen.

6. Hvordan er testproceduren, når motoren er monteret - hvor mange km kører I i den færdige bil, inden den leveres?
Når en motor er monteret, testes bil og motor ca. fire timer på rullefelt, hvor alt tjekkes og finjusteres. Ved overlevering af bilen køres den af køber i to timer på testbane både for at teste alt mekanisk, men også for at kunden kan lære bilen at kende under sikre forhold. Og så laves der efterfølgende service på hele bilen. Derefter er bilen klar til endelig levering.

7. Hvilke overvejelser har I omkring produktionen af en sekventiel gearkasse? Efterspørgslen efter denne type gearkasse er høj og derfor har vi selvfølgelig valgt at kunne levere bilen med sekventiel gearkasse.

8. Hvad er leveringstiden på ST1?
Det afhænger af hvor mange ordre der er indkommet. Lige pt er næste ledige kundebil omkring 1. juni 2011.

9. Hvornår leverer I den første kundebil?
Den første kundebil leveres til foråret.

10. Hvilken garanti yder I på bil og transmission?
Der ydes to års garanti på bilen.

11. Hvor kan bilen serviceres?
Bilen kan selvfølgelig serviceres her i Danmark, men ellers bliver der lavet aftaler med servicefaciliteter ved hver enkelt kunde.

12. Er der danske købere på reservationslisten?
Det kan jeg ikke udtale mig om, da der er fuld diskretion omkring vores kunder.

Læs historien om designet bag Zenvo

Hvid Zenvo ST1
© bilmagasinet.dk

Den første "brugte" Zenvo er iøvrigt dukket op hos specialisterne hos Autosalon Singen i det sydlige Tyskland.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...