VW vil sætte elektrisk rekord på Nürburgring

VW har sat alle sejl ind for at besejre Nürburgring og bliver hurtigste elbil i ‘Det grønne helvede’

22. januar 2019 af Mathias Brandt

Det går stærkt for Volkswagens elektrificeringen, både i serieproducerede gadebiler og på racerbanerne. Efter at have sat ny rekord i det legendariske Pikes Peak Hill Climb løb, har ID. R – Volkswagens elektriske racerbil – sat kursen mod endnu et rekordforsøg i sommeren 2019, hvor målet er at sætte ny rekord for elbiler på Nürburgrings Nordschleife

ID. R er VW’s alternative måde at gøre opmærksom på deres kommende familie af ID.-elbiler, som Volkswagen planlægger at introducere fra 2020 og frem. ID.

”Efter rekorden på Pikes Peak er omgangsrekorden for elbiler på Nürburgrings Nordschleife den næste store udfordring for ID. R.,” udtaler direktør for Volkswagen Motorsport, Sven Smeets. 

”En omgangsrekord på Nordschleife er en stor præstation for enhver bil, uanset om det er en gadebil eller en racerbil.” tilføjer ham.

ID. R fintunes til Nürburgring

ID. R kommer til at blive sat anderledes op, for at kunne mestre ‘Det grønne helvede’. Den kører med to elmotorer med en samlet systemydelse på 500 kW (680 hk), og den vejer mindre 1.100 kg. inklusiv racerkører.

”Først og fremmest vil vi ændre aerodynamikken på ID.R og tilpasse den forholdene på Nürburgring Nordschleife, der er markant anderledes end Pikes Peak,” siger François-Xavier Demaison, der er teknisk direktør hos Volkswagen Motorsport.

I modsætning til det klassiske Pikes Peak-løb, der starter i en højde på 2.862 meter og ender i 4.302 meters højde, snor Nürburgring Nordschleife-banen sig gennem Eifel-bakkerne i højde på mellem 320 og 617 meter over havets overflade. Den ikoniske bane har en helt unik karakteristik, ikke mindst på grund af den lange Döttinger Höhe-langside.

“Som en del af vores grundige forberedelser til rekordforsøget, vil vi sende ID. R gennem et intensivt test- og udviklingsprogram på forskellige baner i løbet af foråret, “ tilføjer Demaison. Rekordforsøget på Nürburgring er planlagt til at finde sted i løbet af sommeren.

Nordschleife-ekspert bag rattet i rekordforsøg

Racerkøreren Romain Dumas er manden der skal sidde bag rattet i rekordforsøget. Han vandt Pikes Peak International Hill Climb med ID. R I juni 2018, og med en tid på 7:57.148 minutter blev han den første i løbets over 100 år lange historie, der kom under otte minutter. Franskmanden har også vundet fire sejrer i 24-timers løbet på Nürburgring.

“Tanken om at køre ID. R på Nordschleife er allerede nok til at give mig gåsehud. Jeg kender banen ganske godt, men med ID. R’s ekstreme acceleration og enormt høje svinghastigheder bliver det en helt anden udfordring,” siger Dumas. “Jeg kan næsten ikke vente til de første tests. At slå rekorden for elbiler på Nürburgring er ikke bare en lille sightseeingtur gennem Eiffelbjergene”. Den nuværende omgangsrekord for elbiler lyder på 6:45.90 minutter med en gennemsnitsfart på 185 km/t, og tilhører britiske Peter Dumbreck, der kørte i en NIO EP9.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.