© bilmagasinet.dk

VW: Vi har et alvorligt problem

Mere end 50 danske ejere har fået kæmperegninger for reparationer af 1,4 TSI-motoren. VW beklager, og betaler

12. juni 2012 af Bil Magasinet

Rasler din 1,4 TSI-motor, er det sandsynligvis fordi knastakselkæden er blevet for lang. Ifølge VW har en underleverandør brugt for dårlige materialer, så kæden bliver slap og udsender raslelyde og går ujævnt i tomgang. Ofte vil motorlampen lyse, men det er ikke sikkert. De berørte motorer er produceret mellem 2007 og 2011.

Motorproducenterne benytter denne form for knastakselstyring for at gøre bilen mere servicevenlig og billigere at holde. Men det bliver åbenbart ikke altid gjort med lige stort held. I hvert fald har VW problemer med en række af deres 1,4 TSI-motorer, som har knastakselkæde.

Motoren findes i mange varianter fra VAG-koncernen, der tæller VW, Audi, Skoda og Seat.

Hos FDM har man set enkelte danske tilfælde:
"Vi kender til problemet, og har medlemmer, der har oplevet denne defekt, men det er ikke voldsomt mange, fortæller Jørgen Jørgensen, teknisk chef hos FDM, til ekstrabladet.dk

VW: Kør på værksted
Hos Skandinavisk Motor Co., der er dansk importør af blandt andet Volkswagen, Audi, Seat og Skoda, udtaler pr-chefen for VW, Søs Righolt Ilum:

"Vi erkender problemet, der heldigvis vedrører under 1.000 motorer ud af to mio. producerede. Vi kender ikke de berørte stelnumre, så hvis motorlampen lyser eller du hører raslelyde, så kør på værksted og få motoren undersøgt."

VW dækker alle omkostninger ved denne reparation i op til tre år og maksimum 100.000 km, herefter gradueres der efter km-tal og alder på bilen. I praksis betaler VW formentlig en del af regningen også efter tre år som kulance.

Udgør ingen fare
Søs Righolt Ilum understreger over for ekstrabladet.dk, at der ikke er nogen risiko for personskade ved problematikken.

Det er ikke første gang VW har kædeproblemer. Tidligere har VW lavet en serviceaktion på 5.000 biler med 1,2 TSI-motor - serviceaktion 15D8. 1,8 TSI (TFSI) og 2,0 TSI(TFSI) har ikke haft problemer med kæderne, så længe service overholdes og olieniveauet holdes over minimum. Autobild i Tyskland har været i kontakt med over 100 bilejere med knastkædeproblemer.

Efter den første artikel om problemet har ekstrabladet.dk modtaget 50 mails fra desperate VW-, Audi- og Skoda-ejere. En af dem skriver:

"Jeg har haft problemer med min 1,4 TSI-motor, og det viste sig at være kædestrammeren, det var galt med. Fik en regning på 28.000 kr. Det var før lige før, bilen fyldte tre år og den havde kørt omkring 60.000 km. Når VW siger, at de dækker udgifterne er det en fed løgn," mener læseren Mads.

En anden læser har om muligt været endnu mere uheldig med sin bil:
"Vi har haft en touran 1,4 TSI fra 2007 som har voldet en del problemer. Kæden hoppede af to gange og motorlampen lyste tre gange. Sidste år endte den med at stå på værkstedet i otte uger Først fik den skiftet kæde, så oliefilter plus diverse, men lampen lyste fortsat. Det endte med udskiftningen af hele motoren. Regningen ville have været cirka 100.000 kroner men vi endte med at skulle betale 35.000. Nu er vi heldigvis kommet af med den," skriver Andreas.

Ejere af biler med 1,4 TSI-motoren, der er blevet præsenteret for stygge regninger, opfordres til at sende beskrivelse af problemet til Anders Berner på Ekstrabladet.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...