Volkswagen Transporter 6.1 er en omfattende og vellykket fornyelse af arbejdshesten, der er i Danmark nu.
Sikkerhedsudstyr er der gjort meget ud af i den opdaterede version, men nødbremsesystem er mærkværdigt nok en option, som man skal betale for."Nødbremse bliver lovbefalet udstyr indenfor en overskuelig fremtid, men i dag er det kun få kunder, der vælger det. Vi har valgt at tilbyde det som en del af en pakkeløsning," siger varebilschef Nicolai Farganis fra VW Erhvervsbiler.
Det er selvkørende vognmænd, der oftest bestiller varebilen med meget udstyr - det gør større virksomheder ikke ved flådekøb. Transporter kan gøres blevet sikrere end nogensinde, for den fås nu med blandt andet sidevinds- og vognbaneassistent som i den større Crafter-model. Derfor kalder fabrikken også T6.1 for den lille Crafter.

Man bliver også glad for skiltegenkendelse, for det kan være svært at se en pludselig lokal 30 km/t skiltning i byen, når man samtidig passer på de bløde trafikanter.
Køreegenskaberne er fortsat i den gode ende - endda med mulighed for fastere affjedring med 17"- eller 18"-fælge. Dertil elektromekanisk servostyring, som er årsagen til, at man kan få så mange assistentsystemer.
For lodret siddestilling
Man sidder rimeligt bag det multiindstillelige rat - i hvert fald lige for rattet med den gode fodstøtte til venstre fod. Men efter min smag sidder man for lodret i varebilen. Rart, hvis adskillelsen kunne flyttes lidt tilbage.De fleste Transporter T6 sælges i dag primært med manuel gearkasse - hvor der alt efter variant køres med fem eller seks trin. Flere og flere vælger dog DSG automatgear, som er en kæmpe fordel i bykørsel. Kunder til busudgaverne Multivan og Caravelle vælger hyppigst bilen med DSG-gear.
Vi prøvede busudgaver med automatgear i forbindelse med 199 hk TDI-maskinen og et par af de mindre dieselmotorer med manuelt gear ved præsentationen i Amsterdam. Med 90 hk var der desværre ikke læs på bilen - det var der i modellen med 150 hk.

Sidstnævnte trækker fornemt sin vægt også på motorvej. Den lille motor klarer opgaven godt uden læs - det var i dette tilfælde en dobbeltkabine- udgave med lad.
I topudgaver får man en helt ny digital instrumentering, som mest minder om den fra personbiler - med mulighed for infotainment med to skærme: Foran føreren en 8" med navigation og i midten en 9,2" med infotainment og blandt andet wifi via et sim-kort.
Som Mercedes-Benz lancerede på deres Sprinter, har Volkswagen nu også et system, hvor man kan tale med bilen - kaldet MIB3. Det kendes fra VW Passat. Det lykkedes at bede systemet om at finde en radiostation, men vi opgav at få det til at vælge en tankstation. Hele tiden lød svaret: "Can you please repeat" - gentag venligst.
Eldrevet version i 2020
T6.1 har fået en ny og skarpere designet front og LED-lygter, men udover nye miljønormer handler faceliftet især om forbundne biler, som vognmanden kan få glæde af i sin flådestyring - og så det opdaterede sikkerhedssystem. Faktisk kan man få op til 20 sikkerhedssystemer inklusive trailerassistent, hvor man via blinklysstilk og spejlindstillingsknap kan manøvrere traileren sikkert.Man kan også bestille sin Transporter med en luge mellem varerum og kabine for at kunne fragte længere emner.
I 2020 vil Volkswagen lancere den elektriske Transporter, der produceres sammen med tuningsfirmaet ABT. Fabrikken understreger, at elvarebiler ikke kan opfylde alle transportopgaver.
Afløseren kommer også med diesel, og derfor arbejder man videre med dieselmotorer, som også vil være at finde i den næste Transporter - T7.