Volkswagen Erhvervsbiler præsenterer en kraftigt opdateret version af Transporter, der er en af de mest solgte varebiler herhjemme. Varebilen får revideret design og nye infotainmentanlæg og assistentsystemer, og fås fortsat i forskellige opbygninger med enkelt eller dobbelt kabine.
Transporter 6.1 er navnet på den nye udgave af sjette generation Transporter. Modellen er skiftet fra hydraulisk til elektro-mekanisk servostyretøj – et skifte der normalt er så komplekst, at det kun sker, når en helt ny generation af en model introduceres.
VW Transporter hjælper selv med at bakke
Skiftet til elektro-mekanisk servostyretøj har givet mulighed for at udstyre Transporter T6.1 med nye assistentsystemer, der skal øge sikkerheden og gøre bilen mere brugbar i arbejdsdagen.
De nye assistentsystemer omfatter teknologier som
- vognbaneassistent (holder bilen i sin vognbane)
- parkeringsassistent (automatisk styring ved parkeringsmanøvrer)
- aktiv sidebeskyttelse (advarer, hvis bilen er tæt på forhindringer eller fodgængere)
- alarm for tværgående trafik (giver sikkerhed, når der bakkes ud af en parkeringsbås)
- trailerassistent (automatisk styring gør det nemt at manøvrere med en trailer)
vejskilteassistent (registrerer vejskilte og informerer føreren om disse), der tilbydes i kombination med navigationssystem.

En anden detalje, der er standard i Transporter T6.1 er en ny sidevindsassistent, der stabiliserer bilen, hvis den bliver ramt af kraftig sidevind for eksempel ved kørsel henover en bro. Blandt standardudstyret kan også nævnes multikollisionsbremse og bakkeholder.
Lastrum op til 330 cm i Transporter 6.1
Kabinen får et 230-volt stik ved førersædet og et låsbart aflæggerum under det dobbelte bænksæde i passagersiden.
Samtidig er Transporter 6.1 blevet udstyret med mulighed for at laste længere objekter, da de nu kan skubbes helt frem under det dobbelte bænksæde i passagersiden. Denne detalje udvider lastrummets længde fra 2.450 til 2.800 mm, og i versionen med lang akselafstand øges det fra 2.900 til 3.300 mm.
Transporter 6.1 er også udstyret med et separat låsbart lastrum som standard (på Kassevogn og Kombi uden skillevæg). Det gør det muligt at aflåse lastrummet separat fra kabinen, så du enten kun aflåser lastrummet eller kun aflåser kabinen. Senere kommer Transporter med en såkaldt kurerversion, der har et ekstremt robust layout i forhold til de dele af bilen, der udsættes for høj belastning så som strømfordeler, batteri og drivaksler.

Som ekstraudstyr tilbydes infotainmentsystemer, der giver mulighed for at benytte nye applikationer og online-services. Her er integreret SIM-kort (eSIM), der åbner muligheder for at benytte en stribe af web-baserede funktioner og services.
Dieselmotorer fra 90 til 199 hk
Transporter 6.1 fås med 2-liters turbodieselmotorer med 90 hk, 110 hk, 150 hk eller 199 hk. De opfylder alle Euro-6d-TEMP emissionsstandarden. 150 hk og 199 hk versionerne kan desuden bestilles med 4MOTION-firehjulstræk.
Et partnerskab med det tyske firma ABT, der har erfaring med elektriske drivlinjer fra Formel E, betyder, at Transporter T6.1 også vil blive tilbudt som et nul-emissions-køretøj med en 112 hk stærk elmotor og en lastekapacitet på 1,2 ton. Batterikapaciteten er op til 77,6 kWh og rækkevidden på mere end 400 km ifølge NEDC-normen.
Den nye Transporter T6.1 kan i Danmark bestilles fra juni og introduceres til efteråret.