Biltest af VW Touran 1,4 TSI
Biltest af VW Touran 1,4 TSI © bilmagasinet.dk

VW Touran 1,4 TSI

Broen til fremtiden?

16. august 2006 af Bilmagasinet

Af: Steen Bachmann

VW med kompressor og turbo overraskende sparsommelig

VW’s nye TSI-motor med dobbelt trykladning bruger brændstof som en 1,4 liters, men har et moment som en 2,3 liters – i hvert fald ifølge VW. Det kørte vi en lang tur i en Touran TSI for at undersøge.

Motoren kombinerer tre kendte teknikker: kompressor, turbolader og direkte indsprøjtning, som VW kalder FSI. Deraf navnet; T’et står for Twincharger og SI for indsprøjtningsteknikken (Stratified Injection). Kompressoren drives af motoren og komprimerer indsugningsluften (mere luft = højere ydelse). Det betyder, at motoren har sit højeste moment over et større område end normalt: 220 Nm fra 1.750-4.000 o/min. Mellem 3.500 og 4.000 o/min leder kompressoren kortvarigt luften gennem turboladeren for at at skabe en glidende overgang og undgå turbotøven. Over 4.000 o/min afbrydes kompressoren så helt, og turboladeren tager over.

I praksis er overgangen mellem kompressor og turbo umærkelig, både hvad angår motorens trækevne og lyd. Eneste gang, vi hørte en svag turbohvislen, var efter betalingsanlægget på Storebælt, du ved, når man accelererer ud på broen uden at rulle vinduet op først. Generelt er motoren godt lyddæmpet og støjer ikke mere end den 2,0-liters FSI-motor, den herhjemme afløser i Touran-programmet. Den har højere moment end 2,0’eren, men 10 hk færre – i praksis udligner det hinanden, og køreoplevelsen i Touran er groft sagt den samme som i en 2,0 FSI.

Under testen kørte vi 438,4 km med én person i bilen, ingen vind og 20-25 graders varme, middel til tung trafik og med ca. 140 km/t. det meste af tiden på motorvej. Fordeling af hhv. motorvej/landevej/by var 68/22/10 pct., og vi brugte 32,7 liter oktan 95 benzin. Det giver 13,5 km/l – præcist samme tal som det officielle EU-miks for blandet kørsel. Bilens egen kørecomputer angav 14,1 km/l, hvilket altså ikke holdt.

Introprisen er inklusive syv sæder, hvilket gør bilen til et godt køb.

VW TOURAN 1,4 TSI CONCEPTLINE 7-SÆDER
Motor R4, 1.390 cm, 16V, kompr. & turbo
Ydelse 140 hk ved 5.600 o/min
220 Nm ved 1.750-4.000 o/min
0-100 km/t. 9,8 sek.
Topfart 200 km/t
Forbrug EU-miks 13,4 km/l
Årlig ejerafgift 3.020 kr.
Vægt/last/påhæng 1.526/674/1.500 kg
Mål (L/B/H) 439/179/165 cm
Bagagerum (2/5/7 sæder) 1.989/695/121 l
Dækmontering 195/65R15H
Værditab 3år/60.000 km ca. 110.000 kr. (33 pct.)
Reservedelsindeks Ikke oplyst
Pris 341.990 kr.
Pris u/afgifter ca. 130.000 kr.

VI SYNES…Overbevisende lavt forbrug, behagelig og støjsvag motor og god intropris. En tiltalende pakke, hvis det SKAL være en usexet kassevogn

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.