© bilmagasinet.dk

VW Touareg V6 TSI Hybrid

Touareg bliver første Volkswagen-hybrid. Vi kører prototypen

6. juli 2009 af John Sørensen

Bilmarkedet bevæger sig hurtigt væk fra dét, der for ganske kort tid siden var det ultimative livsstils-køretøj. Visse af os - inklusive undertegnede - mindes stadigvæk den første testkørsel af Touareg for pressen i 2002. Det var en fantastisk og sensationel følelse at drive den tons-tunge bil afsted på de spanske motorveje - godt pløret til efter en heftig gang terrænkørsel og med fuldt skrald på den 10-cylindrede, 750 Newtonmeter-stærke dieselmotor, der drak brændstof som en supertanker.

De færreste af os bekymrede sig ved dén lejlighed om klodens tilstand. Eller forestillede sig, at biler som Volkswagens nye kæmpe-SUV om føje år ville være en paria-ramt, uddøende race. Men spolet rask frem til 2009 står vi så her på den kolde asfalt lige uden for VW’s store fabriksanlæg i Wolfsburg, hvor der hersker en anderledes nøgtern forsker-stemning end dengang blandt de glade off-road gutter på den første tur for syv år siden.

Formålet er at lade pressen prøvekøre den kommende Touareg Hybrid, hvor to typer motorteknologier i samarbejde driver bilen. I dette tilfælde to maskiner, en el- og benzinmotor i parallel-konfiguration, så elmotoren takket være en frikoblingsenhed kan arbejde helt uafhængigt af benzin-motoren. Dette til forskel fra f.eks. den i øvrigt lignende kendte SUV-hybrid Lexus RX, hvor motorerne er forbundet med planetgear.

VW er sent ude

Toyota og Lexus har års erfaringer med hybrider, så VW er noget sene med udviklingen. Og det er oven i købet ikke den endelige bil, men en prototype, tyskerne viser os denne vinterdag. VW har simpelthen taget den nuværende Touareg (der står for udskiftning til en helt ny model) og monteret den nye hybrid-drivlinie i et antal testbiler.

Forklaringen er givetvis besparelser. VW havde tidligere en langt bredere hybrid-strategi, men satser nu i højere grad på konventionelle brændstofbesparende diesel/benzin/naturgas-drift (BlueMotion/BlueTDI/EcoFuel(gas) i de billigere prisklasser. Den store Touareg-platform er en mere håndterbar størrelse hvad angår styksalg af hybrider, og VW kan nemmere følge med og levere en hybridversion primært til det amerikanske luksusmarked, hvor det er blevet en ny form for prestige at køre stort - men samtidigt eldrevet og med øko-samvittigheden i orden.

Moderne V6-benziner

Det er forklaringen på, at der under den monumentale motorhjelm stadig ligger en benzinmotor, som USA-markedet foretrækker det. En moderne TSI V6-maskine fra Audi med turbo og kompressor, der udvikler ca. 330 hk, plus en 51-hestes elmotor.

Tilsammen kan der udvikles ikke mindre end ca. 370 hk i prototype-hybriden, der via 8-trins automatgear sender mastodonten fra 0 til 100 km/t på 6,8 sekunder og topper ved 240 km/t. Dette vel at mærke målt i den nye, flere hundrede kilo lettere Touareg-karrosse, som vi ikke måtte se eller prøve endnu.

Kører på el i byen

I bytrafikken er det en helt ny følelse at køre el-hybrid frem for den trygge, gammelkendte diesellyd, der ellers plejer at være det almindelige for en dansk Touareg-ejer. Er benzinmotoren varm og den skjulte batteri-pakke i bagagerummet opladet, starter TDI-maskinen slet ikke. I stedet overlades fremdriften til el-motoren i op til et par kilometers kørsel, hvis hastigheden er under 50 km/t. Så starter benzinmotoren umærkeligt og tager efterhånden over, som farten stige.

På et centralt display kan forbruget følges. Det ser ærlig talt ikke overbevisende godt ud med 10-11 km/l, hvis Touareg’en bruges som dén muskel-SUV, der reelt er tale om. Men ved forsigtig kørsel i byen og særdeleshed i køtrafik er elmotordriften en (ren) fornøjelse.

Opladningen sker dels, når benzinmotoren kører og/eller når der genereres energi fra bremserne og ved deceleration. Takket være friløbskoblingen mellem de to motorer standser benzinmotoren helt, bare der køres med let fod ned ad bakke. I den modsatte situation, hvor alle kræfterne hentes frem, svarer Touareg-hybriden med overbevisning - der er 550 Nm helt fra bunden af registeret, så den store SUV kan trække 3,5 tons uden problemer.

© bilmagasinet.dk

Hele hybrid-pakken med batterier vejer 175 kg, heraf 67 kilo i batterienheden, der afsløres af den fem cm hævede bagagerumsbund. Denne vægtforøgelse skal imidlertid mere end kompenseres i den kommende Touareg til næste år, hvor der bla. skiftes til lettere Audi/Torsen 4WD-system.


Kommer til Danmark 2010

Prisen for den fagre nye hybrid-Touareg er ukendt. Det er imidlertid målet, at hybriddriften ikke skal være det dyre Touareg-valg - således er batterienheden f.eks. beregnet til en levetid på ca. 10 år eller 400.000 km. Den danske VW-importør agter at hjemtage Touareg i hybridversionen i 2010.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...