VW Tiguan fås med fem motorer. Er det lykken med en turbobenziner?

Af MORTEN B. BEK
Det kan godt være, Subaru Forester blev nummer et og VW Tiguan kun nummer to i SUV-stortesten i nr. 209, men min vinder er VW Tiguan. Og hvor du i Forester er tvunget til at købe diesel for at få en ordentlig motor, kan Tiguan, som næsten enhver anden VW, udstyres med lækre benzinmotorer med turbo. Der er en 1,4 med 150 hk, en 2,0 med 200 hk og denne mellemvare, 2,0 med 170 hk.
Motoren er en gammel kending, ydelsen på 170 hk er til gengæld unik for Tiguan; VW kunne have valgt at bruge 1,4’eren med turbo og kompressor, men en større motors udholdenhed i en tung SUV har de med god grund valgt at vægte højere. Der er alle de kræfter, du kan drømme om, og momentet på 280 Nm fra diesel-lave 1.700 o/min giver voldsomt skub fra første meter.
Måske endda lidt for voldsomt, for det er svært at sætte i gang uden at overdosere kræfterne. Du bliver overrasket over, hvor hurtigt 1.721 kg SUV kan flytte sig, hvilket den opgivne 0-100-tid også viser. Men vigtigere endnu er det, at den selv ved 130 km/t kan rykke hårdt, hvis det er nødvendigt.
Prisen mærker du efter kort tid; SUV og benzinmotor er lig med glade olieselskaber, og de 11,2 km/l, som VW opgiver som gennemsnitsforbrug, får du kun ved at behandle speederen som et råddent æg. Ellers kan du roligt sætte penge af til 8 km/l.
Vil du ikke det, er midlet en Tiguan med 170 diesel-heste til 530.499 kr. med Sport & Style-udstyr. Dét er bare en helt anden bil, en helt anden diskussion.
VW Tiguan 2,0 TSI Sport & Style
Motor R4, 1.984 cm³, 16V, turbo
Ydelse 170 hk ved 4.300 o/min
280 Nm ved 1.700 o/min
Topfart 201 km/t 0-100 km/t 8,5 sek.
EU-miks 11,2 km/l Årlige afgifter 4.500 kr.
Mål (L/B/H) 443/181/169 cm
Vægt/last/påhæng 1.721/479/2.200 kg
Bagagerum 470-1.510 liter
Dæk 235/55R17V
Reservedelsprisindeks 113
Værditab/3 år ca. 250.000 kr. (50 pct.)
Pris 504.598 kr.
VI SYNES…
Den er tæt på fem stjerner, men bilen er meget glad for benzin, og affjedringen er for hård