VW testet efter opdatering: Sådan klarer bilerne sig uden snyd

Opdateringen er obligatorisk for de berørte VW-ejere i Danmark, men hvordan påvirker software-opdateringen bilerne? Her er de første testresultater

28. juni 2016 af Esben Skrumsager

Danske dieselbilejere, der er berørt af den såkaldte VW-skandale, behøver i første omgang ikke været bekymrede for den varslede opdatering af bilernes software. 

Opdateringen, der i Danmark bliver obligatorisk, påvirker nemlig ikke bilens brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af emissioner negativt. Det viser en test, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation, FIA, netop har foretaget.

I alt fire biler – en VW Golf og tre forskellige udgaver af Audi A4 Avant (alle med VW-koncernens 2.0 TDI motor) – er blevet testet før og efter opdateringen af bilernes motorstyring med den softwareløsning, som VW-koncernen tidligere har fået godkendt af de tyske myndigheder.

- Det er glædeligt, at softwareopdateringen ifølge undersøgelsen ikke umiddelbart har en negativt effekt på bilerne. VW-sagen berører omkring 90.000 danske bilejere og har fyldt meget i FDM's rådgivning. Derfor har det været vigtigt for FDM at få lavet en uvildig og uafhængig test af VW's softwareopdatering, som bliver tvungen i Danmark, siger leder af FDM's tekniske rådgivning, Lone Otto.

Hos den danske Volkswagen-importør er der naturligvis også stor tilfredshed med de friske testresultater.

- Vi er meget glade og lettede. Det er dejligt med en uvildig undersøgelse, der bekræfter, at vi har fundet en holdbar løsning, lyder det fra pressechef Søs Righolt Ilum.

Men ifølge FDM det betyder ikke, at problemet nu er løst én gang for alle.

Kan få konsekvenser på sigt

I forhold til den gældende NEDC-test (The New European Driving Cycle), som har betydning for bilens typegodkendelse, viste testen ikke de store forskelle på bilernes forbrug eller udledning af de skadelige NOx-gasser før og efter opdateringen. Heller ikke bilernes køreegenskaber blev påvirket negativt. Men hos FDM udtrykkes fortsat bekymring:

- Det positive resultat ændrer dog ikke vores grundlæggende bekymring for den effekt, opdateringen kan have på lidt længere sigt. Vi bør også huske på, at testen her kun omfatter fire biler og én motorstørrelse ud af mange berørte mærker og modeller fra VW-koncernen. Derfor vil vi fortsat følge hele sagen tæt, og være klar til at tage de nødvendige skridt for at sikre forbrugernes interesser, siger Lone Otto.

Hos Volkswagen kan man naturligvis heller ikke spå om fremtiden, men den danske pressechef lover at hjælpe de danske kunder, hvis opdateringen mod forventning skulle give problemer på sigt.

- Vi står selvfølgelig bag vores danske kunder. Vi registrerer eventuelle fejl og sørger for, at folk ikke bliver ladt i stikken, forklarer Søs Righolt Ilum.

Udover at teste de fire biler efter den gældende NEDC-test, blev de også testet efter tyske ADAC's motorvejstest og den mere virkelighedstro WLTC-test (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). WLTC-testen erstatter næste år NEDC-testen. 

Her viste bilerne efter opdateringen et mindre øget brændstofforbrug. Til gengæld faldt NOx-udledningen markant – for VW Golf's vedkommende helt op mod 36 procent.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...