VW Nivus Taigo Tiago 2021 brasiliansk vw
© VW

Taigo: Ny VW SUV i Danmark til november

VW er klar med endnu en SUV til programmet. Taigo hedder modeller der presser sig ind mellem T-Cross og T-Roc

31. juli 2021 af Frederik Hauschildt og Mikkel Thomsager

Taigo hedder en helt ny VW-model, der introduceres i Danmark til november. Det er hvad VW selv kalder verdens første mini SUV Coupé, i det den har have karrosseri og plastik skærmkanter, men grundlæggende et 5-dørs hatchback karrosseri. 

Den klemmer sig ind i VW programmet i både stil og type mellem modellerne T-Cross og T-Roc. Teknisk set bygger den T-Cross, men dog med en del ny teknik.

Mens T-Cross bygger på teknikken under VW Polo (kaldet MQB A0 platformen), så bygger T-Roc på teknikken under VW Golf (kaldet MQB A1 platformen), men Taigo bygger altså på Polo-teknikken, og benytter samme akselafstand som T-Cross (257 cm). 

Bagagerum større end T-Cross

De udvendige mål på Taigo lyder på 426/176/149 cm (L/B/H), hvilket er en anelse længere men lavere end T-Cross, der måler 411/176/158 cm (L/B/H). De ekstra cm i Taigo kommer bagagerummet til gode. Det er på 438 liter mod kun 385 liter i T-Cross.

Taigo bygger som nævnt på VW Polo-teknik, men den introducerer en del nye features. LED-forlygter, komplet digital førerplads og den nyeste generation af online infotainmentsystemer bliver standard på billigste variant af Taigo. 

VW’s nye avancerede "IQ.LIGHT LED matrix-forlygter" og en tværgående stribe LED-lys i kølergrillen fås i de dyrere varianter. Afhængig af variant fås Taigo med VW-koncernens seneste assistent-systemer inklusive automatisk fartpilot, der fungerer op til 210 km/t.

Prisgæt: Tæt på T-Roc

Taigo kommer fra starten i fire udstyrsvarianter: Basis, som blot hedder Taigo, ”Life”, ”Style og ”R-Line”. Motorprogrammet omfatter de kendte benzinmotorer: De 3-cylindrede 1,0 TSI-motorer med 95 eller 110 hk og den 4-cylindrede 1,5 TSI med 150 hk, og Taigo fås med 5- eller 6-trins manuel gearkasse og 7-trins automatgear af dobbeltkoblingstypen (DSG).

Taigo forventes introduceret i Danmark til november. Priserne er endnu ukendte. T-Cross starter ved 209.995 kr. og T-Roc ved 274.995 kr. Vi gætter på at Taigo lander mellem de to, men tættest på T-Roc, fordi den er en anelse større og stiller med mere standard-udstyr end T-Cross.

Taigo er oprindelig udviklet til det sydamerikanske marked, hvor den også bygges (se mere herunder), men den eurpæiske Taigo, skal angiveligt produceres på VW's nordspanske fabrik i Pamplona, hvor VW i forvejen producerer T-Cross.

Herunder følger artiklen med de første spionfotos af VW Taigo fra den 20. maj 2021.


Taigo one-upper T-Cross

Tyske Automedia har netop spottet VW's nyeste påfund, Taigo, der skal være en del af mærkets lineup af CUV'er (Altså, Crossover Utility Vehicle) i Europa. Bilen er bygget på MQB A0-platformen sammen med VW Polo, Audi A1 og SEAT Arona. Lyder det bekendt, så er det fordi VW har bygget en lignende bil før: T-Cross er en CUV i B-segmentet, og som er overgået i størrelse af VW T-Roc.

Hvad er så det nye ved VW Taigo? Udover det visuelle, så sigter Taigo ifølge Automedia efter at give mere luksusudstyr i det hurtigt-udviklende segment. Infotainmentsystemet skulle efter sigende være vandtæt i et vist opfang, og bilen skulle kunne udstyres med digitale instrumenter, nøglefri betjening og selvkørende færdighed af level 2. Ting som WiFi-kompatibilitet og en indbygget app store vil også være med i Taigo.

VW Nivus Taigo Tiago 2021 brasiliansk vw
© VW

Baseret på brasiliansk model

VW har ikke selv udgivet andet end koncepttegninger og en grundlæggende plan, så hvordan kan vi allerede sige så meget? Det er fordi, at VW har afsløret hvilken bil, Taigo er baseret på. Den brasiliansk-producerede model VW Nivus skal stå model for VW's nye, sportslige CUV.

Sammenligner man de nye spionbilleder og den nuværende Nivus er lighederne soleklare: Ting som kofangere og lygter er opdateret en lille smule, men overordnet så er ting som døre, vinduer og endda placeringen af logoer og mærkater identisk mellem de to biler. Bilen bør dog ikke føles genbrugt, for bilen så dagens lys så sent som i 2020, og produktionen skal varetages af Pamplona-fabrikken i Spanien, der også står for T-Cross og Polo, modsat Nivus, der produceres i Brazilien.

VW Nivus Taigo Tiago 2021 brasiliansk vw
VW Nivus

har været på VW-menuen i Sydamerika siden 2020

© VW

Motorisering og lancering

VW Nivus kommer i øjeblikket med én motormulighed: En enliters TSI-motor med tre cylindre. Det lyder på VW som om, at vi kan forvente flere TSI-motorer at vælge imellem, når bilen lander i Danmark. VW sætter dog fokus på, at motorerne er økonomiske, så vi forventer ingen dieselmotorer. Forrige biler bygget på MQB A0 ikke haft hybridmuligheder, så vi forventer heller ikke, at denne får det.

Præcis hvad der medfølger som standardudstyr på den nye VW Taigo, må vi vente med at finde ud af: Den officielle lancering finder sted til sommer, og vi kan forvente at bilen er i produktion og på gaden inden året er omme. Desuden hævder Automedia også, at vi kan forvente et facelift til T-Cross inden for samme tidsramme.

VW Nivus Taigo Tiago 2021 brasiliansk vw
VW

har selv stort set kun delt en række skitser af bilen. Spionbillederne ovenfor er leveret af Automedia, der har spottet bilen i Tyskland.

© VW

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...