VW har godt nyt til håndværkere og campister

VW har lanceret den nye VW Multivan. Der er ikke sket meget med udseendet, men under huden er der blevet plads til et væld af nye assistentsystemer og endda en 100 pct. elektrisk variant. Læs alle detaljerne hér

22. februar 2019 af Mathias Brandt

Volkswagen har løbende genopfundet, videreudviklet og forbedret Europas varebil, minibus og campingbus - og det fortsætter de med. Der er tale om et facelift, af en eksisterende model, hvor VW har arbejdet med assistent- og infotainmentsystemerne, så den kan følge med udviklingen.

Kært barn har mange navne

VW T6.1 er en fællesbetegnelse, som dækker over alle udgaver af modellen. Den kan nemlig hedde alt lige fra California, Multivan, Caravelle og selvfølgelig Transporter, som er håndværkerudgaven. 

Ny VW T6.1 er blevet mere sikker

Den nye T6.1 kommer med flere nye assistentsystemer, som vi kender fra Volkswagens personbiler. Den nye T6.1 får elektromekaniske servostyretøj, der afløser det hydrauliske servostyretøj i T6, hvilket gør det muligt at tilkoble nye assistentsystemer, der skal øge bilens stabilitet og kørekomfort. Blandt de nye assistentsystemer finder man sidevindsassistenten, som bliver standard i alle T6.1. 

Den stabiliserer bilen automatisk, hvis sidevinden bliver til storm. Nyt er også vognbaneassistenten Lane Assist, der via kamera registrerer markerede vognbanelinjer og automatisk holder T6.1 i vognbanen. Park Assist vil fra nu af gøre det lettere at parkere og køre ud fra parkeringsbåse igen. 

Når den er aktiveret, styrer T6.1 automatisk ind og ud – føreren skal kun betjene speeder og bremse. En Udkørselsassistent beskytter mod ulykker, når bilen bakker, da systemet advarer mod køretøjer, der nærmer sig bilen bagfra i en vinkel på 90 grader. Hvis føreren ikke reagerer, aktiveres systemet automatisk og aktiverer bremserne.

En anden nyhed i T6.1 er Trailer Assist, hvor drejeknappen til indstilling af de elektriske sidespejle bliver til et joystick, og via en visning i cockpittet skal føreren blot indstille den vinkel, som traileren skal bakkes med. Derefter overtager T6.1 styringen. I Trailer Assist fusioneres Park Assist, den elektromekaniske servostyring og bakkameraet Rear View (registrerer trækstangens knækvinkel). Omfanget af nye systemer bliver suppleret af en vejskiltegenkendelse, der arbejder via bilens frontkamera.

Får et lille ansigtsløft

Transporter er ikke kun blevet et ikon takket være bilens mange kvaliteter, for mange af bilens fans har designet medvirket til at give den kultstatus. 

T6.1 har fået en endnu mere markant fremtoning på vejen takket være et meget stort luftindtag og en ny dobbelt krombøjle, der forløber i hele bilens bredde og går helt ind i forlygterne som LED-stribe til dagskørelyset. På den måde viser bilen sin helt egen karisma, og man kan allerede på lang afstand genkende den som T6.1

Nye motorer og 100 pct. elektrisk drivlinje

Udvalget af drivlinjer er også nyt. VW T6.1 fås selvfølgelig 2,0-liters TDI-turbodieselmotorer. Basismotoren yder 90 hk (før 84 hk). Motoren herover er 2,0 TDI, der nu yder 110 hk og afløser de hidtidige motorer med 102 hk og 114 hk. Fra forgængermodellen videreføres 2.0 TDI med 150 hk samt en 2.0 TDI-biturbo med 199 hk. 

TDI-motoren med 150 hk kan som tilvalg bestilles med en dobbeltkoblingsgearkasse (DSG) samt 4MOTION-firehjulstræk. Topversionen med 199 hk kommer standardudstyret med DSG-gearkasse.

Takket være samarbejdet med Volkswagen-partneren ABT vil T6.1 endda også kunne fås som en nulemissionsbil. Med en ydelse på 112 hk og batterikapaciteter på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh kan man opnå rækkevidder på over 400 km (NEDC)

Du kan finde endnu flere detaljer om den nye T6.1 i den lange version af pressemeddelelsen, der vedhæftet. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.