Så har vi set det med: VW T-Roc uden tag

VW er klar med en T-Roc med kaleche, der kan slås ned på bare ni sekunder

14. august 2019 af Mikkel Thomsager


Der blev grinet en del i Europa, da Nissan i 2010 præsenterede en cabriolet-version af deresn storsælgende SUV, Murano, i USA. Et par år senere fulgte Range Rover op med en cabriolet-version af Evoque, og selv om den ikke har været en ubetinget succes, så er der noget, der tyder på, at SUV-cabrioleten er kommet for at blive. For nu præsenterer VW en T-Roc Cabriolet.

VW nøjes med at kalde den for en crossover, som et udtryk for den lidt blødere version af en SUV, for den nærmest konkurrent er den i Danmark storsælgende Nissan Qashqai.

T-Roc kalechen kan bruges op til 30 km/t

Uanset er det, som navnet antyder, en T-Roc med blødt tag, som enda kan konvertere bilen fra åben til lukket hurtigere, end den går fra 0-100 km/t: Det tager ni sekunder, og kan foregå med op til 30 km/t.

Revolutionen er dog mindre, end den umiddelbart ser ud. T-Roc bygger på samme grundlæggende teknik som VW Golf, hvorfor teknik og motorer går igen. Dog får T-Roc det opgraderede infotainmentsystem, som allerede findes i VW Passat.

T-Roc Cabriolet kan således også fås med anhængertræk. Til gengæld kommer den i første omgang kun i to udstyrsvarianter: Style og R-Line. Standard er altid klimaanlæg, vindskærm, "Front Assist" med citynødbremsefunktion og fodgængerregistrering, multikollisionsbremse og vognbaneassistent.

Der bliver i første omgang mujlighed for at vælge mellem to benzinvarianter: En 3-cylindret på 115 hk og en 4-cylindret med 150 hk. Begge kan kombineres med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.

Bilen får verdenspremiere på den forestående biludstilling i Frankfurt, men introduceres først i Danmark i foråret 2020.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...