VW T-Roc cabriolet test pris

Her er ny kølergrill og forlygter, der nu kan fås med matrix-LED lygter med LED-lysstribe i kølergrillen. 

© Søren Juul

Test af VW T-Roc: Højbenet Volkswagen fungerer som cabriolet

Vi tester den hævede Volkswagen T-Roc, som har fået nyt ansigt og digital kabine. Læs også alle specifikationer og danske priser på både den almindelige T-Roc og cabriolet.

29. maj 2023 af Steen Bachmann, Mikkel Østrup-Jeppesen

I 2017 havde Volkswagen ingen mindre SUV'er på programmet. Det ændrede modellen T-Roc, som er en såkaldt crossover, altså en blanding af en hatchback og en SUV. Den har fået en fast plads i den danske salgsstatistik over nye biler som en alsidig familiebil i mellemklassen. 

Siden er den åbne T-Roc Cabriolet og den mindre og nært beslægtede T-Cross stødt til.

Volkswagen T-Roc får nu et omfattende facelift med ny digital kabine, nye infotainment- og assistentsystemer og ny front og bagende.

Testens indhold:

VW T-Roc cabriolet test pris
© Søren Juul

Test af VW T-Roc: Topløs VW fungerer rigtig fint

Af Steen Bachmann

Den åbne udgave af Volkswagen’s lille høje bil er en velkørende pakke med fire sæder og kaleche, der faktisk giver mening i Danmark.

Den er ­større end en Polo og mindre end en Golf, og selv om den gerne vil være en SUV, er den bare en almindelig bil, der er lidt højere end andre biler.

Markedet sagde straks ja tak til T-Roc, da den debuterede i 2017 som 5-dørs “crossover”, eller hvad vi nu skal kalde den, og i 2020 fulgte så en åben 2-dørs udgave med to gode forsæder, to bagsæder til børn, et beskedent bagagerum og en elbetjent stofkaleche. 

T-Roc er en velfungerende cabriolet

T-Roc får nu et nyt instrumentbord med ret lækre materialer bortset fra fnidrede plastikkontakter på rattet og en blanksort pianolak, der efter 10 minutter får kabinen til at se ud som, føreren har utroligt fedtede fingre.

Taber du ét hår (det sker i min alder), får man straks øje på det. Kabinen er digital med VW-gruppens seneste infotainment-systemer med mulighed for at tilkøbe tjenester som realtime-navigation online, og adaptiv fartpilot er standard.

Som tilkøb fås en rejseassistent, der selv indstiller hastigheden efter aktuelle forhold. Det fungerer godt.

Kalechen kører hurtigt op/ned med op til 30 km/t, og man vænner sig til at køre åbent, så snart det er muligt. Med sideruderne oppe og vindstopperen monteret over bagsædet er her forbløffende lidt turbulens op til 100 km/t.

Man fristes til at køre kalechen ned, så snart det ikke regner, og det er kompliment til Karmann-fabrikken i Osnabrück, der bygger cabriolet’en.

VW T-ROC 1,5 TSI EVO ACT R-LINE CABRIOLET DSG

499.985 kr. (Testbil)

1.840 kr. (Årlig afgift)

Drivline 

Benzin, forhjulstræk

R4, 1.498 cm3, 16V, turbo

150 hk ved 5.000 o/min

250 Nm ved 1.500 o/min

Præstationer 

205 km/t (Topfart)

9,6 sek. (0-100 km/t)

15,4 km/l (Forbrug)

149 g/km (CO2-udslip)

Mål og vægt 

423/182/152/259 cm (L/B/H/akselafstand)

1.540/360/1.700 kg (Vægt/last/påhæng)

280 liter (Bagagerum)

215/50R18 Bridgestone Turanza (Dæk)

VW T-Roc cabriolet test pris
© Søren Juul

VW T-Roc priser

T Roc Cabriolet

  • 1.0 TSI, 110 hk, 6 trins manuel, Style - 409.995 kr.
  • 1.5 TSI EVO ACT, 150 hk, 7 trins DSG, Style - 459.995 kr.
  • 1.5 TSI EVO ACT, 150 hk, 7 trins DSG, R-line - 504.995 kr.

T-Roc

  • 1.0 TSI, 110 hk, 6 trins manuel, Life - fra 324.995 kr.
  • 1.5 TSI EVO ACT, 150 hk, 7 trins DSG, Style - fra 374.995 kr.
  • 1.5 TSI EVO ACT, 150 hk, 7 trins DSG, R-line - fra 459.995 kr.
  • 2.0 TSI 4Motion, 190 hk, 7 trins DSG, Style - fra 504.995 kr.

Vælg T-Roc Style og spar 45.000 kr.

Den fås i tre varianter: En 3-cylindret 1,0 TSI turbo med 110 hk og ­manuelt gear til 374.995 kr. og en 1,5 TSI med 150 hk, automatisk cylinderfrakobling og DSG-gear (dobbeltkoblingsgear). Udstyr er Style eller R-Line, og vi ville tage den billige Style.

Året før finanskrisen skrev jeg Bil Revyen 2007, og da var der en lang række åbne biler på markedet til under en halv mio. kr. fra mærker som Citroën, Fiat, Ford, Opel, Mazda, Mitsubishi, Peugeot og VW.

I dag er der to: Den lille, sjove og upraktiske Mazda MX-5 og så T-Roc Cabriolet. Det giver en unik plads på markedet, for kan du leve med det beskedne bagagerum, kan T-Roc Cabriolet faktisk bruges som helårsbil – bemærk, at testbilen må trække op til 1.700 kg på krogen.

En høj, åben bil med kaleche er ikke så tosset, som det lyder.

Vi synes:

T-Roc Cabriolet er veloplagt og egnet til dansk klima. Tag en T-Roc Style, og spar 45.000 kr

VW T-Roc cabriolet test pris
© VW

Nyt facelift til T-Roc

Kabinen har nyt instrumentbord og digital instrumentering samt et infotainmentsystem (MIB3) med en række online-baserede funktioner og services.

T-Roc fås afhængig af udstyrsversion med en adaptiv forudseende fartpilot (Travel Assist), der kan tilpasse hastigheden efter vejens forløb. Systemet fungerer godt efter vores erfaring og er værd at tage med i overvejelserne uanset om du køber ny eller brugt T-Roc.

Her er også delvist automatisk parkering, der kan overtage manøvrering i forbindelse med parallelparkering eller forlæns manøvrering ind i parkeringsbås.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...