VW løfter sløret fra deres nye lille SUV, T-Cross inklusiv danske priser

VW har netop lanceret deres mindste SUV til dato - de har døbt den T-Cross. Vi har eksklusivt fået lov at køre en for-produktion af T-Cross. Læs alt om den nye SUV hér

25. oktober 2018 af Jacob Dalby & Mathias Brandt

Med den nye lille T-Cross udbygger VW sin linje af små SUV-modeller. Den bliver VW’s mindste SUV til dato og er til sammenligning 12 cm kortere end en VW T-Roc, som allerede er på markedet. 

T-Cross minder i størrelse og type om Seat Arona.

Mere plads i T-Cross

Den nye T-Cross er baseret på samme MQB-platform som VW Polo, Seat Ibiza og som nævnt Seat Arona. Den er blevet 5,4 cm længere og 11,2 cm højere end Polo, hvilket har givet mere benplads både foran og bag.

Bagsæderækken kan skydes frem og tilbage med 14 cm, så bagagerumspladsen udvides fra 385 liter til 455 liter. Derudover kan sæderyggen fældes ned, så den danner et fladt van-lignede gulv, som er nemt at udnytte.

Motorudvalg til VW T-Cross

Motorprogrammet tilbydes med den 3-cylindrede benzinmotor på 1 liter med enten 95 eller 115 hk og den større 1,5 liters med 150 hk. 

Derudover bliver det muligt med den 1,6-liters dieselmotor med 95 hk. 

Hvis du vælger den mindste 1-liters TSI-motor med 95 hk, må du nøjes med en 5-trin gearkasse. Men du skal kun hoppe op i en 115 hestes, før gearkassen er udskiftet til en 6-trins.

Vælger du den fremragende 1,5 TSI EVO-motor med cylinderfrakobling og 150 hk, får du en 7-trins DSG-gearkasse med som standard. Dieseludgaven kan både fås med manuel eller DSG-gear. 

T-Cross fås i fire forskellige udstyrsvarianter

T-Cross

T-cross kommer til Danmark i løbet af april måned 2019 til priser fra 199.990 kr. for en T-Cross 1,0 TSI med 95 hk. Standardudstyret er omfattende og dækker bl.a. over 8” Composition Media infotainmentanlæg, eCall, vognbaneassisten, automatisk nødbremse, LED dagskørelys, LED baglygter, Adaptiv fartpilot, multifunktionsrat, opvarmede sidespejle og et længdeforskydeligt bagsæde.

Life
Næste udstyrsniveau hedder ’Life’. Her får du parkeringssensorer for- og bag, multifunktionslæderrat, aircondition og 16” alufælge.

Style
Hopper vi endnu et skridt op hedder udstyrslinjen ’Style’ og det inkluderer LED-lygter foran, sportssæder, fuldautomatisk klimaanlæg og 17” alufælge.

R-Line
Sidst men ikke mindst, kan T-Cross selvfølgelig også fås i R-Line, som primært er af kosmetiske karakter. Det inkluderer en mere aggressiv for- og bagkofanger, andre 17” fælge, pedaler i rustfrit stål og broderede R-logoer i sæderne.

Nødbremse er standard

T-Cross leveres standard med automatisk nødbremse og fodgængergenkendelse

Som ekstraudstyr kan man blandt andet få den nye VW T-Cross med digitale instrumenter.

Få T-Cross i en specialmodel?

I forbindelse med introduktionen i Danmark vil kunderne kunne sikre sig en T-Cross 1st Edition 1,0 TSI 115 hk, der kommer i en begrænset serie på 100 styk. T-Cross 1st Edition er kendetegnet ved at være lakeret i Pure hvid og udstyret med en Designpakke Black og 18” Funchal lakeret i andamantium grå. Derudover er den udstyret med Discover Media infotainmentsystem, Climatronic, Active Info Display, Light Assist, DAB+, Beats lydsystem og App-Connect mm. Prisen på T-Cross 1st Edition ligger ikke fast endnu. Du kan læse og se mere om 

Vi har faktisk allerede kørt den nye T-Cross. Læs vores første køreindtryk herunder: 

Hvor er vi?

En halv times kørsel syd for München i den lille by Taufkirchen i Tyskland.

Hvad er VW T-Cross for en størrelse?

Bil Magasinet er inviteret til München for at se nærmere på prototypen til det, der bliver den mindste SUV fra Volkswagen og dermed en meget vigtig bil for VW i Danmark. Den lander i en klasse, der i øjeblikket vokser eksplosivt og som VW forudser vil fordobles i løbet af de næste 10 år.

T-Cross bliver bygget på samme MQB-platform som VW Polo men med en længere, bredere og højere karosse og alle fordelene, der følger med de større mål. Ekstra 54 mm i længden og 112 mm i højden giver blandt andet et større bagagerum på mellem 385 og 455 liter og bedre plads på bagsæderne, der samtidig kan skydes 15 cm i længden. Foran sidder vi 10 cm højere, hvor 6 af centimeterne kommer fra sædet. Volkswagen T-Cross kommer til at konkurrere med søstermodellen Seat Arona.

Hvorfor er T-Cross plastret til?

T-Cross bliver først vist endeligt frem til efteråret og er endnu ikke 100 procent færdigudviklet. Plastikken udenpå skal forvirre øjet og midterkonsollen er dækket til med et tæppe for at skjule de håndlavede plastikdele i prototypen. Da mange af delene er håndlavede løber prisen op over 1 million euro per bil.

Vi har fået lov at se bilen uden plastik og tæppe i et lukket lokale med vagter og er generelt begejstrede for designet. Specielt bagenden skiller sig tilpas ud med en refleks, der løber henover bagklappen mellem baglygterne.

I kabinen kender vi mange af delene fra VW Polo men i T-Cross bliver der endnu større frihed til at sammensætte farver og materialer som i mange af konkurrenterne – et vigtigt købsargument for købere i klassen. Der bliver samtidig mulighed for digital instrumentering, en 8” infotainmentskærm, trådløs opladning af telefonen og Beats lydsystem.

Hvordan kører T-Cross?

Elektronikken er endnu ikke færdigudviklet så det er svært at sige, hvordan den færdige bil kommer til at arte sig på vejene. Oplevelsen i prototypen er et styretøj til den meget lette side, som mange med stor sandsynlighed vil finde tiltalende ved bykørsel, og en undervogn til den komfortable side. 

I prototyperne fungerer den 3-cylindrede benzinmotor specielt godt og 95 hk virker til at være tilfredsstillende til den lille SUV.



Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.