VW snart klar med elbil i Passat-størrelse

VW viser første billeder af eldrevet stationcar, der er tæt på produktionsklar

20. november 2019 af Mathias Brandt


Der er gang i udviklingen af VW’s elbiler, og på den internationale biludstilling i Los Angeles har de netop præsenteret seneste skud på stammen. 

Der er tale om en større stationcar med batteri i gulvet og en ekstraordinær lav vindmodstand. Designet af fronten og taget er skabt, så luft strømmer direkte gennem dem for at gøre ID. Space Vizzion så vindgalt som mulig. Luftmodstandskoefficienten er 0,24. 

Der er ingen dørhåndtag til at forstyrre luftstrømmen hen langs siderne, da bilen automatisk låses op via din nøgle eller en app på en smartphone, når man nærmer sig bilen. Lys tændes i berøringspaneler integreret i dørene, der åbnes ved berøring. 

22” store hjul med fælgedesign som et turbinehjul skal yderligere optimere ID. Space Vizzion aerodynamisk.

Masser af plads i kabinen

Alle modeller konstrueret på den nye MEB-elbilsplatform har et interiør med en rummelighed, der altid er mellem en halv til en hel klasse større end i et tilsvarende køretøj med forbrændingsmotor. Det skyldes den kompakte elektriske drivlinje og batteriet, der er integreret i gulvet. 

Det er også tilfældet i ID. Space Vizzion. Konceptbilen er indrettet til fire personer med et bagsæde, der er udformet som to sæder, men en version med et bagsæde til tre personer er også tænkelig. Mellem forsæderne er der en stor udklappelig midterkonsol med aflæggeplads, kopholderere og USB-C-porte.

Bag bagsædet er der et 586 liter stort bagagerum, som er udstyret med en bund, hvorunder to skateboards med elmotorer er monteret.

Alt er digitalt i kabinen

Indvendigt har konceptbilen et fuldt digitalt cockpit. For første gang vises alle kørselsoplysninger primært i head-up displayet, der projicerer de vigtigste informationer op på forruden, så det ser ud som om, at informationerne er malet på asfalten et par meter foran bilen. 

Head-up displayet erstatter traditionel instrumentering, der nu udgøres af et sekundært mini-display, der kun viser de mest basale informationer så som hastighed og batteristatus. 

Al information, underholdning, diverse komfort- og onlinefunktioner og kørselsindstillinger er grupperet på en 15,6” skærm. Den traditionelle gearknop er afløst af en stilk på højre side af ratstammen, og stilken til betjeningen af vinduesviskerne er flyttet over på venstre side af ratstammen.

Optil 590 km på en opladning

ID. Space Vizzion er udstyret med en 275-hestes elmotor, der er integreret i bagakslen. Strømmen kommer fra et 82 kWh lithium-ion-batteri integreret i gulvet, en placering der er medvirkende til at give bilen en optimal 50/50-vægtfordeling. 

Der fås også en 75 kW elmotor, der trækker på forakslen. Kombinationen af de to motorer resulterer i en samlet ydelse på 335 hk. Under normal kørsel trækker bilen på baghjulene, men 4MOTION-elektronikken kan på et splitsekund sende motorkraft til forhjulene og derved optimere kraftoverførslen og stabilisere køreegenskaberne. Føreren kan alternativt også vælge at køre med permanent firehjulstræk.

4MOTION-versionen af ID. Space Vizzion klarer 0-100 km/t på 5,4 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 175 km/t. Ifølge WLTP-normen er den baghjulstrukne version af ID. Space Vizzion i stand at køre op til 590 km på en opladning.

Hvornår kommer VW ID. Space Vizzion?

ID. Space Vizzion er en konceptbil, men den er ikke kun en fjern fremtidsvision. En produktionsklar version af bilen forventes introduceret i slutningen af 2021 og kommer i forskellige versioner til Nordamerika og Europa.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...