Det er svært at vurdere, hvor
fronten ender på den nye Sharan,
men det går med lidt tilvænning
© bilmagasinet.dk

VW Sharan 1,4 TSI Trendline

Tre sæderækker, plads til syv og skydedøre - men kan en 1,4-liters benziner trække så stor en bil?

5. oktober 2010 af Jens Peter Lange


Ny Golf. Ny Polo. Ny Phaeton. Ny Touareg. Jo, til trods for at der er mange folk ansat hos Volkswagen, så kan det en gang imellem knibe med at nå det hele. Men hvis der er en model i Volkswagen-programmet, der for længst har trængt til en efterfølger, så er det uden tvivl den store MPV Sharan.

Ok, Volkswagen har en Touran, og nu er der endda kommet en ny. Men Sharan stammer helt tilbage fra 1995, hvor den så dagens lys første gang som et resultat af et samarbejde mellem Ford og Volkswagen koncernen. Og som en slags spansk udviklingshjælp, fik også Seat en Sharan, som dog hed Alhambra.

Men uanset hvor mange, der knokler hver dag i Wolfsburg, så må der da bare være én med en stor matematik eksamen, der kan se, at 15 år bare er alt alt for længe. Nå - det vigtigste er, nu er den der. Den nye Sharan. Bedre sent end aldrig. Navnet er stadig det samme, men så stopper også ligheden med forgængeren. Og dog. Der er en del på bilen, som har fået lov til at overleve. Jeg vender tilbage med svaret på hvilken del.

Skydedøre er geniale i denne type bil, og de har både armlæn og højttalere

© bilmagasinet.dk

To diesel og to benzinere
En del af teknikken, dvs. undervognen i den nye Sharan stammer fra den aktuelle Passat. Motorprogrammet består til at begynde med af to dieselversioner af den velkendte 2-liters TDI-motor med henholdsvis 140 hk og 170 hk. Er du mere til en benziner, så er der et valg mellem en 1,4 TSI med 150 hk og en 2,0 TSI med 200 hk.

For bare fem år siden ville de fleste have rystet på hovedet ved tanken om en lille 1,4-liters benziner til så stor en bil. Stor er den nemlig den nye Sharan, 22 cm længere og 9 cm bredere end den ”gamle”. Til gengæld passer den med sine 4,85 meters længde perfekt i hullet mellem en Touran og en Multivan.

Men tilbage til min testbil med den ”lille” benziner. Vi er i München og så står den traditionelt på en masse Autobahn kilometer til at begynde med. Også i dag. Jeg er hurtigt, positivt overrasket over, hvor tilstrækkelig bundtræk der faktisk er, bevares, den lille diesel har lidt mere at byde på her, men jeg føler på intet tidspunkt, at jeg bevæger et kæmpe containerskib med en lille påhængsmotor. Og her på motorvejen trækker Sharan millimeter nøjagtige lige linjer også ved hastigheder på over 190 km/t. Og dette utroligt støjsvagt.

Det flotte panoramaglastag er ekstra­udstyr. 7-trins DSG-gear fås også

© bilmagasinet.dk

Tre sæderækker til syv personer
Man fristes næsten til at mene, at dette alene har været ventetiden værd. Kabinen skuffer heller ikke. En blanding af Golf og Passat og der er tre sæderækker med plads til i alt 7 personer og stadig med et stort bagagerum. Hvis dette ikke er den perfekte familiebil, så ved jeg ikke hvad. Og nej, den 3. sæderække består ikke af pseudosæder, som kun har plads til (små)børn - to voksne kan snildt holde turen ud agter i skibet.

Ind- og udstigningen er takket været de nye skydedøre ligeledes gjort meget nemme.

Landevejene syd for München går for det meste ligeud, men der er en håndfuld sving og masser af rundkørsler, hvor jeg kan føle mig frem til, hvad undervognen byder på. Nu er testbilen også udstyret med DCC, som kan regulere dæmpernes hårdhed, så det er lidt svært at bedømme bilens standard-undervogn. Til gengæld klarer DCC opgaven uden anmærkninger i test bogen, og der er følbar forskel, om jeg vælger komfort, normal eller sport på DCC knappen i midterkonsollen.

Danskermodel til 400.000 kr.
Kabinen er på det vante høje niveau hvad både materialevalg og indretning angår - i hvert fald når vi taler om en Volkswagen i 400.000 kr.-klassen. Ret beset er startprisen for en Sharan Trendline ved ca. 450.000 kr., men den danske importør introducerer også i Sharan en såkaldt Startline-model, hvor man må undvære den 3. sæderække, tagrælingen og måtterne. Men så sparer man også over 40.000 kr., og så er vi nede på en startpris der hedder 399.995 kr.

Eneste reelle anke jeg har med den nye Sharan, der ligner en Touran til forveksling, er det indskrænkede udsyn henover fronten - der er pokkers svært at bedømme, hvor fronten ender og kræver en del tilvænning i begyndelsen. Men bortset fra det, så kan jeg snildt se de mange fordele med en stor rummelighed, bekvemme sæder, moderne motorer og en forventet lav afskrivning, som den nye Sharan står for.

Nå ja - har du i mellemtiden gættet hvilken del, der har overlevet den gamle model? Solskærmene!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...