Navnet Scirocco lyder eksotisk, hvilket hænger fint sammen med det unikke design på VW’s lille designer-hatchback. I virkeligheden er den dog baseret på noget så kedeligt som en Golf, men det glemmer du hurtigt. Designet er nemlig fængende, aggressivt og elegant, mens den kører skarpt, præcist og underholdende.
Modellen, vi har på testbænken i dag, er udstyret med en 140-hestes 2-liters dieselmaskine, som dog spolerer lidt af det yndefulde ydre med sin Scania-klaprende diesellyd ved koldstart. Så snart der kommer varme i blokken, er der masser af moment, og fabriksforbruget er opgivet til 19,6 km/l, hvilket er pænt.
VW har ry for at bygge biler, der er godt beskyttet mod rust, og på liften er der heller ingen tegn på, at metallet er ved at forsvinde. Tyskerne har brugt rigeligt med elefanthud i undervognen for at beskytte de sårbare svejsninger.
Vores inspektion viser dog, at bremserne er meget rustne. Faktisk er bagbremserne så rustne, at denne Scirocco ikke kan bestå et syn. Modellen har ikke et generelt problem med bremserne, så her er problemet opstået af, at bilen har holdt stille længe. Ikke desto mindre er det værd at holde øje med, når du er på udkig efter en Scirocco, da et sæt nye klodser og skiver koster ca. 1.500 kr. bagpå, mens prisen stiger til ca. 2.300 kr. på forakslen.