VW Scirocco 1,4 TSI
© bilmagasinet.dk

VW Scirocco 1,4 TSI

1,4-liters motor med turbo og kompressor er som skabt til den lækre coupé

8. september 2009 af Steen Bachmann

Tekst: Morten B. Bek
Foto: Carsten Nymann

 

Inden du begynder at pive over, at en Scirocco koster godt og vel 60.000 kr. mere end en praktisk Golf med samme motor og udstyr, så lad mig slå det fast med det samme: En Golf er velkørende, en Scirocco er endnu mere velkørende, så det er ikke kun coupéformen, du betaler ekstra for.

Der findes fire Scirocco’er, tre med benzinmotor og en med dieselmotor. Indtil senere på året, når Scirocco R20 med ca. 270 hk kommer til, er topmodellen den hidsige 2,0 TSI med 200 hk, mens der ikke kommer en basismodel under 1,4 TSI med 122 hk. De 200 hk er dejlige at have og giver voldsomme kræfter, de 122 hk er i underkanten og føles sløvere end selv i den store Skoda Superb, så vi ender ved 1,4 TSI med 160 hk. Præstationerne på papiret er lige-ved-og-næsten-GTI, 8 sek. til 100 km/t og en topfart på 218 km/t - med 200 hk når du 100 km/t blot 0,8 sek. hurtigere. Ikke rigtig noget argument for den store, vel?

160 hk og Scirocco giver til gengæld en overflod af gode argumenter: Den lille motor med turbo og kompressor trækker, så man tror, den er på 2,4 liter. En 2,4-liters motor uden ladesystem ville slet ikke kunne hamle op med et moment på 240 Nm helt nede fra 1.500 o/min, noget, der får denne Scirocco til at flyve ud af starthullerne. Først over 5.000 o/min kan man mærke, at motoren er lille, og kræfterne tynder ud, men skiftet mellem turbo og kompressor mærker man absolut intet til. De små turbo- og kompressormotorer fra VW er desuden sensationelt lydløse, når de ligger i VW Golf, Skoda Superb og Audi A3. I Scirocco er der naturligvis kælet for sprød og spruttende udstødningslyd, lidt i stil med Golf GTI.

 

VW Scirocco 1,4 TSI interior
© bilmagasinet.dk

Påtrængende er lyden dog ikke, og kører man pænt uden høje omdrejninger, er den også i Scirocco ganske lav. I en fræk coupé som Scirocco vil jeg gerne selv kunne skifte mellem gear­ene, så jeg ser ingen grund til at ofre 26.700 kr. på DSG-gearkassen. Brug 10.500 af de penge på DK-pakken med automatisk klimaanlæg, tågeforlygter og parkeringssensorer til den meget uoverskuelige bagende.

Disciplinen med at køre fra en Golf, der er 60.000 kr. billigere, er en leg. Scirocco har et lavere tyngdepunkt, et skarpere styretøj og vejgreb i særklasse, så allerede i det første sving kan der lægges afstand til den praktiske bror. Den måde, coupéen ­klæber sig til vejen på, lægger op til mange timers underholdning, og i de mange timer kan man så glæde sig endnu mere over den villige motor.

 

VW Scirocco 1,4 TSI interior
© bilmagasinet.dk

Scirocco er selvfølgelig stram i undervognen, men komforten er faktisk mere end fin - kun huller i vejen og lignende slår igennem og ryster interiøret. Scirocco kan nydes, helt på bedste klichévis, til hverdag og fest. Specielt når den har 160 hk.

 

VI SYNES…  
En meget køreglad og stram semi-sportsvogn, der kan klare mange kræfter. 160 hk er alligevel helt perfekt.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...