© bilmagasinet.dk

VW Polo TDI BlueMotion

Her er bilen, som gør elbilerne overflødige allerede inden, de er kommet på gaden

15. februar 2010 af Jens Peter Lange

 

Den nye Polo BlueMotion har plads til fem personer med bagage og kører over 30 km på én liter diesel ved blandet kørsel. Alligevel behøver den hverken tanke strøm på den ene eller den anden måde efter 150 kilometers kørsel, og CO2-udslippet er på kun 87 g/km.

Polo blev Årets Bil i Danmark 2010 - se artikel fra Bil Magasinet om kåringen - og ved første blik ligner BlueMotion titelvinderen. Men der er arbejdet en hel del på at forbedre bilens aerodynamik, for mindre luftmodstand er lig med mindre brændstofforbrug.

Kølergrillen er nu næsten helt lukket, frontspoileren er blevet optimeret, sideskørterne er finpudset ligesom store dele af undervognen er forsynet med beklædninger, der sænker luftmodstanden. Volkswagen-ingeniørerne har også arbejdet en del på at finde det mest aerodynamiske fælgdesign og dækkene har lav rullemodstand. En lavere vindmodstand er ikke nok til at komme op på 30 km/l, så her er også automatisk start/stop-system og et system, der opsamler og genbruger energi fra nedbremsninger.

Og så er der motoren. Der er tale om en ny 3-cylindret 1,2-liters diesel, der yder 75 hk, men stadig har kræfter nok til at levere 180 Nm moment til forhjulene. Det giver næsten sig selv, at der ikke er tale om en racermotor, men eftersom Polo BlueMotion kun vejer lidt over 1.000 kg, tager det alligevel ikke længere end 13,6 sek. inden bilen når 100 km/t fra 0. Det kunne gøres hurtigere, men gearene i den manuelle 5-trins gearkasse er lange, med andre ord - bilen er trods alt en BlueMotion og ikke SprintMotion.

Skift gear nu!
Kabinen er i stor stil som vi kender det fra den nye Polo, dvs. at her er fine pladsforhold på forsæderne, men lidt klemt på bagsæderne. En meget vigtig detalje i kabinen er en gearskifte-indikator. Ikke fordi dette er en nyhed i sig selv, men for at opnå det lavest mulige forbrug, skal beskeden fra elektronikken følges slavisk. Og dette føles i begyndelsen meget unaturligt. Vores testrute omkring Hannover er en blanding af bykørsel, landevejs- og motorvejskørsel, og det er netop i byen og på landevejen, man forbløffes over hvad gearskifte-indikatoren råder en til.

Kører man stille og roligt 60 km/t på en større vej i byen, hvor denne hastighed er tilladt, lyder motoren normalt bedst, når man fortsætter i 4. gear. Skifter vi som anbefalet til 5. gear, ligger nålen i omdrejningstælleren kun lige op over tomgang, og lydkulissen - en meget dyb rungen - er som om motoren tortureres. Intet kunne dog være længere fra sandheden, for motoren elsker at snurre stille og roligt, også når ”kørerens øre” vil noget andet. Men det er sådan motoren kan li’ det, og ikke mindst, det er sådan motoren sparer en masse af de dyre (diesel)-dråber.

Åbner landevejen sig lidt op, eller kører man på motorvejen, er der god fart i den nyeste Volkswagen sparebøsse, og undervognen klarer selvfølgelig, fristes vi at sige, alle udfordringer til et stort ug.

Som typisk pendlerbil er den nye Polo BlueMotion yderst velegnet. De danske priser begynder ved 174.998 kr. for en 3-dørs og med mulighed for at køre over 30 km/l er nyheden, der er i Danmark nu, en værdig afløser for Lupo 3L TDI, der blev præsenteret for 10 år siden.

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...