VW GTi Polo facelift


© VW

Endelig er den her: Her er den "nye" Polo GTI!

VW's minibil har fået et facelift og skal naturligvis ikke slippe for den vanlige GTI-manikure. Men hvad er egentlig nyt? Få detaljerne her

1. juli 2021 af Frederik Hauschildt

Ny GTI fra Volkswagen

Selvom mærket de seneste år ikke længere har monopol på kategorien, så er VW stadigvæk ophavet til GTI-klassen, der siden 1976 har været synonym med sportstræk i Golf-klassen. Men det er ikke kun Golf-klassen, GTI-emblemet tilfalder. Både VW Up! og Polo har tidligere fået behandlingen og med et nyt facelift til Polo, kommer traditionen til at fortsætte.

VW i Danmark har nemlig netop præsenteret den helt nye VW Polo GTI, og selvom den designmæssigt læner sig tæt op af den tidligere bil, er der alligevel nogle detaljer at snakke om. Blandt andet har motoren fået 7 hk mere, og standardudstyret i Polo har fået en overhaling.

VW GTi Polo facelift hvid white forfra front

På den spottede Polo GTI er GTI-logo, soltag og et sæt nye Golf R-lignende fælge tydelige.

© VW

Ingen overraskelser

Polo bibeholder den 2,0-liters TSI-motor, der har gjort underværker i motorrummet i forrige udsmykning af Polo GTI og i gabet på seneste generation af Golf GTI. VW har vredet 7 ekstra heste ud af den, så ydelsen nu rammer 207 hk. 

Andet var ikke forventet, efter ansigtsløftet til Polo ikke medbragte nogle hybridvarianter. Polo er altså stadigvæk bygget over MQB-A0-platformen, der historisk ikke har fået adgang til kabelopladt hybriddrift.

Se videoen af Polo GTI's storebror, GTI Clubsport, nedenfor.

Digital instrumentering i Polo GTI

Modsat forrige generation af Polo GTI, er VW's Digital Cockpit Pro nu standardudstyr. Det betyder, at du får en 10,25" skærm fremfor skiver og visere, og desuden også en unik GTI-visning i den lille hot-hatch. Systemet er ifølge VW også forbedret med ting som bedre opløsning og bedre farver, set i forhold til forrige generation.

Der er også kommet et sæt IQ.LIGHT-matrixlygter til Polo GTI. De hænger sammen med den LED-strip, der nu er tilføjet til Polo's fjæs, så den nu ligner storebroren mere.

Introduktion og prissætning

Hvorvidt prisen ændrer sig er stadigvæk ikke opgivet, men VW skriver, at vi får den nye Polo GTI at se ved årsskiftet.

Har du husket at aktivere dit prøveabonnement på Bil Magasinet? Ellers kan du gøre det lige her!

VW GTi Polo facelift hvid white interiør rød

VW's nye rat er en del af de nyheder, der tilfalder Polo. Læs mere om den faceliftede Polo her.

© VW

Hård konkurrence

Volkswagen har altså vurderet, at den lille lomme-GTI ikke behøver nogen større ændring, for at holde takt med konkurrenterne, som efterhånden tager til. Med kraftændringen er Polo GTI dog en smule foran nedenstående konkurrenter på motorkraft.

Tag bare Hyundai i20N, som vi i videoen nedenfor har testet, som eksempel. Her får du hverken soltag, automatgear eller dobbelte afgangsrør i pakken, som der endnu ikke er sat pris på. Der er også Ford Fiesta ST, der for 270.000 kr. leverer en pakke, der ligner den fra Hyundai. Banen er altså kridtet op til en interessant Battle Royale: Der mangler bare æresgæsten.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...