2021 VW Polo
2021 VW Polo

Facelift til populær Volkswagen: Her er den nye Polo

VW Polo er en af de mest populære og solgte bilmodeller i verden. Få detaljerne om det aktuelle facelift lige her

22. april 2021 af Emma Steensen

Overraskende motorvalg i Polo

Volkswagen Polo blev introduceret i 1975 og er siden blevet produceret i seks generationer. Nu er der en ny og faceliftet version på vej og den har noget af en arv at løfte efter mere end 18 millioner solgte eksemplarer af modellen. 

Der er sket ændringer både udenpå og indeni. Den mest uventede detalje er, at Polo hverken fås som elbil eller hybridbil.

VW hævder at tænke i grønne baner alligevel med fire benzinmotorer med 3 og 4 cylindre fra 80 til 150 hk, hvoraf den ene kører på skiftevis på benzin og naturgas. 

VW Polo R-Line matrix LED IQ.LIGHT lygter

Nye versioner af Polo

Der kommer fem udstyrsversioner: Polo, Life, Style, R-Line og GTI, hvor Polo er standardkonfigurationen som de resterende bygger ovenpå. 

LED-lygter og vognbaneassistent er standard. Som tilvalg fås rejseassistent (Travel Assist), som selv sætter farten op og ned efter hastighedsgrænser, sving, rundkørseler og så videre. Polo bliver den første bil i minibilklassen til at tilbyde dette. 

Der fås LED matrix-forlygter med inspiration fra ID-modellerne, Golf og Arteon, som var de første, der havde en LED bar på tværs af fronten. De nye lygter (IQ.LIGHT) fås som tilvalg afhængigt af hvilken version, du vælger at konfigurere ud fra. 

VW Polo R-Line

El, benzin eller naturgas?

Som standard har Polo en 3-cylindret 1,0 benzinmotor uden turbo med 80 hk. Den har 5-trins manuel gearkasse og en 0-100-tid på 15,8 sek., så tag kun den, hvis du ikke skal nå noget.

Den 3-cylindrede 1,0 TSI turbobenzinmotor fås med 90 eller 110 hk. De har 6-trins manuelt gear, men fås også med 7-trins DSG-gearkasse (dobbeltkobling). 

Polo 1,5 TSI er en 4-cylindret turbobenziner med 150 hk/250 Nm, der fås med manuelt eller DSG-gear.

Den sidste motorvariant er Polo 1,0 TGI med 90-hestes turbobenzinmotor, en benzintank og to tanke til naturgas. Den har en samlet tankkapacitet på 91,5 liter, og kan i den faceliftede udgave køre op til 368 km på det CO2-venlige gas i WLTP-normen, hvorefter bilen fortsætter på benzin. 

Polo præsenterer altså ikke en version på ren el, men lader naturgasvarianten stå i stedet for. 

Senere på året forventes Polo GTI med 200 hk/320 Nm.

VW Polo Style

Har den nye Polo udseendet med sig?

Style versionen af en Polo slipper for det store plastikgitter, som R-Line har fået med. VW taler for de store luftindtag, men det kommer hurtigt til at se ud af meget på en lille bil. Det er kun R-Line, som har fået plastikbehandlingen, da den har de særligt designede R-Line kofangere.

Begge har dog den lysende LED bar henover fronten, som giver dem et dynamisk og sporty udtryk. 

Hvis vi bliver ved lygterne, har de også været en ordentlig tur forbi en designer og er blevet dyppet i noget matrix LED teknologi på vejen. 

Resten af den nye Polo besidder mange af de masse kompakte karaktertræk som dens forgænger. Så en konklusion må være at Polo stadig en tiltalende lille bil, som formentlig får lov til at beholde sin popularitet noget tid endnu.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...