© bilmagasinet.dk

VW Passat CC 1,8 TSI DSG

Mindste motor er et godt match til Passat CC- især når den parres med DSG-gear

16. februar 2012 af Thomas W. Brixen

Årets kvindebil 2010. Dén hæder er tilfaldet VW Passat CC - men du føler dig nu ret maskulin i førersædet, og det virker også, som om folkevognen udgyder respekt i trafikken. Sædet støtter godt, rattet er lækkert og ergonomien perfekt. Jeg får lyst til bare at køre, til tanken er tom. Oplevelsen siver ikke ud i trafikken.

På trods af mindste motorvariant savner du ikke kræfter. Samspillet med DSG-gearkassen gør kørslen blød og behagelig - men på ingen måde langsom. Faktisk runder du 100 km/t efter blot 8,5 sekunder. Kun lige ved langsom bykørsel kan dobbeltkoblingsgearkassen virke lidt stresset og til tider opføre sig ukultiveret - med fare for at få to-go-kaffen galt i halsen. Det undrer mig, at VW ikke kan gøre det lidt bedre.

Modsat hvad man måske skulle tro, er motoren utroligt støjsvag. I tomgang fandt jeg ved et par lejligheder grund til at spidse ørerne ekstra for at høre, om motoren overhovedet var i gang. Styretøjet er udmærket, men ikke helt så direkte, som jeg ville ønske. Retningsstabiliteten fejler dog ikke noget, og Passat CC æder kilometerne op på motorvejen. Kabinen er utroligt lækker og gennemført. Kedelig siger nogen, men du må bare anerkende, at instrumenter og knapper er effektive og logiske. Og i Passat CC finder du kun ægte alu - ikke noget plastik lakeret i sølvfarve. Det hiver VW altså lige et par point ekstra hjem på.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...