© bilmagasinet.dk

VW Passat 2,0 TSI Variant DSG Comfortline

1. marts 2012 af Søren Juul

Den nye Passat  bliver bedre og bedre for hver gang, vi tester den. Uanset hvilken benzinmodel du vælger, leverer den varen (vi mangler at teste V6’eren). En tur-retur fra Frederiksberg til Nürburg­ring med fuld gas i vice-topmodellen med motoren fra VW Golf GTI koblet til en DSG-gearkasse (ekstraudstyr) sender en dyb kile ind i redaktionen, hvor folk er splittet op i en Mondeo/Passat-fraktion, med hver sin foretrukne businessbil fra Tyskland. Der er få nye biler i klassen, som du kan køre så langt i, så hurtigt i (den kørte 245 km/t på nålen og imponerer med sine mellemaccelerationer, der føles helt GTI-agtige), uden at dine håndflader bliver svedige og dine lemmer følelsesløse. Med den aktive fart­pilot, der automatisk justerer afstanden til de forankørende og bremser, hvis påkrævet, og de hurtige, bløde gearskift, kan du uden stress køre turen derned i ét hug.

De første testkilometre kørte den som en blød, duvende Citroën over stenbroen - nogen havde efterladt den med undervognen i Comfort, uhada, men et enkelt tryk på en knap, og den transformerede sig til en tilpas stram sag, der elsker de hurtige Autobahn-kurver. Passat udfordrer Mondeo på hjemmebane som aldrig før. Den er suveræn.

Kilde: BM240

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...