© bilmagasinet.dk

VW passat 1.9 tdi 115

Gang i Passat-vinden

21. oktober 1999

Af: Mikkel Thomsager

VW puster ekstra luft i dieselmotoren med pumpe/dyse motor

VW tilkæmpede sig en plads på diesel-tronen takket være 1,9-liters-mo-toren. I to versioner på henholdsvis 90 og 110 hk, demonstrerede den, at konventionel teknik sagtens kan skabe en kvik turbodiesel-motor.
Men med common-rail-teknikken gjorde Fiat, Mercedes-Benz og senere også Peugeot klar til at overtage førerpositionen, og VW indså, at noget måtte gøres. Svaret blev pumpe/dyse-teknologi.
Princippet er det samme som common-rail: nemlig at sikre et stort, men variabelt indsprøjtningstryk, som styrer indsprøjtningen af diesel i meget præcise mæng-der. Men mens common-rail-teknikken benytter sig af én central pumpe til alle cylindre, benytter VW s pumpe/dyse-sy-stem en separat pumpe til hver cylinder. De separate pumper er placeret lige over cylindrene, og de drives af en ekstra knast-aksel.
Egentlig er det ret indlysende, at en pumpe, der sidder direkte over cylinderen, fungerer hurtigere og mere effektivt, end en fælles pumpe med gelænder-system til cylinderne. Du kan sammenligne forskellen med den, der er mellem over- og sideliggende knast-aksler til ventilerne. Det er, hvad der sker, når du kø-rer den nye, 1,9-liters, 115-hestes pum-pe/dyse motor i VW Passat.
Motoren er fantastisk villig fra tomgang. Effekten er omgående til stede, og du har især fra stående start oplevelsen af, at motoren næsten skyder bilen i gang, mere effektivt, end i en potent benzin-bil. Længere oppe ad omdrejningsskalaen mærker du mindre til pumpe/dyse-systemet. Turbo-tøven er så godt som eli-mineret, men den imponerede effekt-udvikling er ikke helt homogen.
Til gengæld er der et andet område, hvor pumpe/dyse-systemet knapt kan følge med common-rail-motorerne. For mens VW s pumpe/dyse-diesel føles som en potent benzin-motor, så lyder den som en gammeldags turbodiesel. Både når du står ved siden af bilen, men også i kabinen, hvor en lav, men karakteristisk brummen, trænger igennem. Her savner vi den mere raffinerede motorgang, som specielt Peugeots HDi-motorer har. Det ændrer ikke på, at alle dem, der rynker på næsen af diesel atter må ses sig overhalet af en dieselmotor

VW Passat 1,9 TDi 115 313.895 Kr.

Tekniske data
Motor: R4TD 8V, 1.896 cm3. Ydelse: 115 hk ved 4.000 o/min. 285 Nm ved 1.900 o/min. Topfart: 194 km/t. 0-100 km/t: 11,0 sek. Årlig ejerafgift: 3.700 kr. EU-mix: 18,2 km/l.

Totaløkonomi:
VW Passat er stadig en meget populær brugtvare, og dieselversionen bliver ingen undtagelse. Efter tre år og 50.000 km har den tabt ca. 104.000 kr.

Reservedelsindeks:
Ikke oplyst ved redaktionens slutning

Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst ved redaktionens slutning

Vi synes:
Pumpe/dysemotoren gør Passaten til en dejlig dieselbil

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...