© bilmagasinet.dk

VW Passat 1,4 TSI Comfortline

1. marts 2012 af Steen Bachmann

Jeg havde fornøjelsen af at teste Passat mod den nye Peugeot 508 i Bil Magasinet for to numre siden. Det foregik primært på Autobahn, hvor Passat - som i alle andre discipliner - var en tand bedre end 508 efter min og fotograf Søren Juuls smag. I duellen stillede Passat op med 1,8 TSI-motoren med 160 hk, men i ugen op til duellen havde jeg lejlighed til at køre 650 km blandet kørsel i basisversionen med den lille 1,4-liters turbomotor.

Den yder kun 122 hk, så du skal røre pænt i gryden for at komme op på jysk motorvejshastighed, men de seks gear går godt, og motoren er glad for omdrejninger og aldeles støjsvag, så det er faktisk ikke noget problem. Momentet er 200 Nm ved 1.500-4.000 o/min og dermed ikke væsentligt mindre end med den mindste dieselmotor, 1,6 TDI med 250 Nm ved 1.500 o/min.

Det er forklaringen på, at en så lille motor klarer sig fint i så stor en bil, og forklaringen på, hvorfor Passat 1,4 TSI er en formidabel langtursmakker. Du kommer ikke så hurtigt afsted som i 1,8 TSI, men med fartpiloten på 150 km/t er oplevelsen den samme, og totalforbruget er en del lavere. 12-14 km/l er ikke urealistisk ved blandet kørsel, og det er flot for en benzinbil med en køreklar vægt på over 1,5 ton.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...