© bilmagasinet.dk

VW: Nu kører bilen selv

Præsenterer ny fartpilot i en Passat, der selv styrer og kører

24. juni 2011 af Bil Magasinet

Ved den endelige præsentation af EU-forskningsprojektet HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport) i går i Borås præsenterede Prof. Dr. Jürgen Leohold, administrerende direktør Volkswagen Group Research, Volkswagens "Temporary Auto Pilot": Overvåget af føreren, kan bilen køre semi-automatisk op til en hastighed på 130 kilometer i timen på motorveje. Det repræsenterer et vigtigt skridt i forhold til integrationen af dagens assistentsystemer og visionen om fuldautomatisk kørsel.

"Frem for alt er det vi har opnået i dag en vigtig milepæl på vejen mod bilkørsel uden ulykker, "understreger Leohold på dagens afsluttende præsentation af EU forskningsprojekt HAVEit i den svenske by Borås.

Temporary Auto Pilot (TAP) integrerer semi-automatiske funktioner, dvs. funktioner der overvåges af føreren, med andre assistentsystemer, som f.eks. adaptiv fartpilot og vognbaneassistenti i én samlet funktion. Mange af disse assistentsystemer er allerede indbygget i flere Volkswagen modeller som f.eks. Passat og Touareg. "Ikke desto mindre, bevarer føreren altid ansvar for kørsel og er altid i kontrol, "fortsætter Leohold. "Føreren kan til enhver tid overtage styringen eller deaktivere systemet og skal hele tiden overvåge det."

© bilmagasinet.dk

Pointen er at forebygge ulykker
TAP giver altid føreren en optimal grad af automatisering ud fra den aktuelle kørselssituation, omgivelserne, føreren og indstilling af systemet. Det er hensigten at forebygge ulykker, som skyldes føreren er uopmærksom og distraheret. I den halvautomatiske indstilling af systemet - kaldet Pilot Mode, - opretholder TAP sikker afstand til den forankørende bil, kører med den hastighed valgt af føreren, reducerer denne hastighed om nødvendigt før et sving, og bevarer bilens central position i forhold til striberne på vejbanen.

Systemet observerer ligeledes overhalingsregler og hastighedsbegrænsninger. Stop og start- manøvrer ved trafikpropper er også automatiseret. Med TAP, er det muligt at køre med hastigheder på op til 130 kilometer i timen på motorveje og tilsvarende veje. Føreren skal stadig rette deres opmærksomhed på vejen for hele tiden at være parat til at gribe ind i kritiske situationer, hvor der er en sikkerhedsrisiko.

Egnet til masseproduktion
I modsætning til tidligere forskningskøretøjer såsom "Junior" og "Stanley", er TAP baseret på en relativ produktionslignende platform af sensorer, bestående af radar-, kamera- og ultralyds-baserede sensorer suppleret med en laser-scanner og en elektronisk processor. "Et tænkeligt scenario for første ibrugtagning kan være i monotone kørselssituationer f.eks. i trafikkøer eller på dele af en rute med mange fartbegrænsninger ", siger Leohold.

Kilde: Volkswagen

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...