Clubsportvarianten får æren
Den variant, som danner basis for fejringen, er Clubsport. Golf GTI Clubsport var vi meget begejstrede for - se bare videoen i bunden af artiklen, hvor Mathias Brandt forklarer, hvorfor det er den ultimative GTI. Det betyder, at specialvarianten, hvor der er tilføjet et "45" til sidst i navnet, har 300 hk og 400 Nm. Så motoren er stadig en 2,0 liters TSI med fire cylindre og turbolader.
Motoren er koblet til en 7-trins DSG-gearkasse (dobbeltkoblingsgearkasse), og med bilens launch control kan den nå 100 km/t på lidt under 6 sekunder.
Topfarten i basisvarianten er begrænset til 250 km/t elektronisk, men i "45" varianten er raceudstyrspakken standard. Det betyder at den først topper ved 270 km/t, og at den kører på 19" alufælge.

Specialvarianten får sort tag og spoiler.
Hvad betyder denne variant Golf GTI "45" så?
Særlige detaljer i denne specialvariant "45" er primært udseendesmæssigt. Det inkluderer et sort tag, sorte lister om dørene og spoiler, som et nik til det sortindrammede bagrude på den første GTI. En række "45 års" mærkater findes udvendigt, indvendigt og på infotainment-systemet. VW har desuden hevet det originale GTI-logo frem, som findes i kabinen.
Kend forskellen mellem GTE, GTI og GTD.
Partytricket fra GTI Clubsport, en Nürburgring-mode, er selvfølgelig ført med over i
"45". Den sætter alt i sport, undtagen undervognen, som er lidt blødere sat op, for at klare den ujævne bane bedre. Det gavner Golf GTI Clubsport, der er 13 sekunder hurtigere end den normale GTI.
Så det er begrænset, hvor meget 45 års jubilæet fejres. Man må håbe at Volkswagen har mere at skyde med, når Golf GTI fylder 50, eventuelt med Golf R som udgangspunkt.

Se bunden af rattet med mærkatet for "45".