Zwickau vw
Zwickau:

På fabrikken i Zwickau produceres størstedelen af VW's elbiler. Nu må den lukke midlertidigt.

© VW

VW lammes af krigen i Ukraine og lukker fabrikker

Krigen i Ukraine betyder, at Volkswagen ikke kan producere deres elbiler på fabrikkerne i Dresden og Zwickau. Allerede nu varsler VW leveringsproblemer

3. marts 2022 af Mikkel Østrup-Jeppesen

Produktionen er indstillet

VW er nødsaget til at indstille deres produktion af de elbiler, som i forvejen er under pres på grund af global mangel på microchips

Det sker, efter at krigen i Ukraine lammer VW's forsyningskæde af ledningsnet til elbilerne. Angiveligt er det ledningsnettet, som VW får fra ukrainske leverandører, men den danske Volkswagen-importør kan ikke bekræfte dette. 

Leverandørerne i det krigsramte land kan af gode grunde ikke levere de nødvendige dele til tyskerne, hvorfor VW har indstillet produktionen på fabrikkerne i Dresden og Zwickau.

Særligt fabrikken i Zwickau er i problemer, da det er koncernens førende i produktionen af elbiler. 

Produktionen på moderfabrikken i Wolfsburg kører fortsat normalt, men VW forventer, at de også må lukke fabrikken midlertidigt fra næste uge af, melder The New York Times.

Kan betyde længere leveringstider

Den danske Volkswagen-importør fortæller til Bil Magasinet, at det er for tidligt at spå om, hvor store konsekvenserne bliver. Manglen på dele betyder ikke nødvendigvis, at leveringstiderne vil blive forlænget, hvis VW hurtigt kan få aftaler i hus med nye leverandører. 

Audi indgår også i produktionen i Zwickau, hvorfor en bil som Q4 også er omfattet af problemet. 

VW har sendt denne melding ud:

"På grund af den aktuelle situation i denne region kan der være forstyrrelser i forsyningskæden. Dette kan føre til justeringer i produktionen på de enkelte koncernlokationer. Koncernindkøb er i intensiv kontakt med de relevante leverandører og undersøger alternativer."

Task-force skal håndtere problemet

VW nedsatte allerede i sidste uge en task-force, der fokuserer på, hvad krigen i Ukraine får af konsekvenser for koncernen. 

VW kæmper i forvejen med at holde deres lange leveringstider nede, som alle andre producenter der mangler microchips, og det her gør kun problemet større.

Manglen på elektriske dele, særligt ledningsnettet, kommer til at ramme alle dele af VW's produktion. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...