© bilmagasinet.dk

VW Jetta 1,2 TSI

Den nye Jetta er vokset og blevet moden til en plads lige under VW Passat - selv med 1,2-liters motor.

23. februar 2012 af Mikkel Thomsager

I Danmark og for dens salgs skyld resten af Europa er vi mere glade for 5-dørs hatchbacks end 4-dørs sedan-modeller. Derfor har sedan-versionen af VW Golf, kaldet Vento, Bora eller Jetta, altid været en parantes på det danske marked. I den forrige udgave blev Jetta tilmed en dobbelt-parantes, fordi prisen var alt for tæt på den større Passat.

Men med den nye Jetta forsøger VW at give modellen en ekstra dimension. Rent bogstaveligt ved at øge akselafstanden med syv cm i forhold til VW Golf. Men prismæssigt har Jetta nu også en mere indlysende fordel i forhold til Passat. Den ekstra akselafstand giver fuld valuta for pengene. Imponerende nok er knæpladsen i Jetta næsten så god som i Passat, og bagagerummet på 550 liter er blot 15 liter mindre end i Passat.

Til en startpris på 264.900 kr. ligner det en snild genvej til en VW Passat, hvor priserne starter 35.000 kr. højere oppe. Men du ved det godt. Det lyder for godt til at være sandt, og det er det også.

I sig selv fungerer Jetta fint med den lille 1,2-liters TSI-motor på 105 hk, men den lille motor understreger det generelle billede af en bil, som nok er stor på luft i kabinen, men som føles billigere end Passat i alle andre sammenhænge. Det gælder de objektive mål, men det gælder også finish i kabinen og komforten. Passat’en er vitterlig 35.000 kr. bedre.

Den ekstra akselafstand udvider valgmulighederne i VW-programmet og giver Jetta en eksistensberettigelse. Her er en mellemklassebil med god plads på bagsædet til to voksne og plads til bagagen bagi. Underligt nok føles den mexikansk-producerede Jetta (måske på grund af akselafstanden?) ikke helt så skarp på dynamikken som en standard Golf.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...