VW ID.4 1St Edition
VW ID.4 1St Edition

Danske priser: Nu kan du bestille VW ID.4

VW skærper konkurrence på elbilmarkedet ved at sænke prisen på ID.4 endnu inden, den er lanceret herhjemme

20. december 2020 af Anders Richter

VW har endnu ikke introduceret ID.4, men priserne er allerede sat ned. Priserne bliver justeret på mange biler netop nu på grund af nye regler for registreringsafgiften. Disse influerer ikke på elbiler, hvis afgifter er stort set uændrede. Ikke desto mindre har VW sat prisen på ID4 ned endnu inden, den er lanceret. 

ID.4 1St fås således ved 374.995 kr. ID.4 1st Max med det store batteri starter ved 439.995 kr. ID4 introduceres i Danmark midt i marts.

Al underliggende teknik er identisk med ID.3. Det gælder opbygning, motorer og batterier. Men nogle funktioner er allerede opgraderede i ID.4. Det gælder blandt andet headup-displayet i forruden, som er blevet mere omfangsrigt.

Samme akselafstand - mere benplads

Det første møde med ID.4, som var en statisk præsentation i København, afslører en overraskende rummelig bil. ID.4 er, som navnet antyder, større end ID.3, men det er alligevel overrraskende. 

ID.4 er ganske vist 32 cm længere, 4 cm bredere og 6 cm højere, men akselafstanden på 277 cm er den samme.

De ekstra 32 cm er således udelukkende kommet udhængene til gode, hvilket som regel betyder, at bagsædepladsen er uændret. Men ID.4 har betydeligt mere plads ved bagsædet også til knæene, lige som bagagerummet er større. Det er på 543 liter.

Herunder følger den første omtale af VW ID.4:

VW ID.3 er kåret som Årets Bil i Danmark 2021 (læs vores første test lige hér), og omkring slutningen af 2020 introduceres så modellens storebror, ID.4.

ID.4 har været ventet i et stykke tid, men nu er VW ved at være klar til den danske lancering. 

Begge varianter er baseret på en ID.4 Pro Performance, som har en ydelse på 204 hk og en rækkevidde på op til 520 km. 

VW ID.4 1st edition

ID.4 er baseret på MEB-platformen

VW ID.4 er ligesom dens lillebror, ID.3, baseret på VW-koncernens elektriske MEB-platform. I forhold til ID.3 er ID.4 dog lidt længere, hvilket bl.a. giver mere plads i kabinen. 

ID.4 måler 458 cm, hvilket får den til at lande midt mellem en VW Tiguan og den lidt større Tiguan Allspace. 

VW ID.4 1st edition

ID.4 har et stort bagagerum

Det er dog ikke kun i kabinen, at der er god plads. I bagagerummet behøver du ikke pakke let. Bagagerummet i ID.4 rummer 543 liter, og hvis du lægger ryglænet ned, kan det udvides til 1.575 liter. 

Hvis du har brug for at trække en trailer med din VW ID.4, vil du blive glad for at høre, at den kan fås med anhængertræk som ekstraudstyr, og at du må trække 1.000 kg. Vejer campingvognen mere end det, er du måske knap så glad...

VW ID.4 1st edition

204 hk og 310 Nm i VW ID.4

Elmotoren i VW ID.4 ligger foran bagakslen, og den driver baghjulene. Den har en effekt på 204 hk og et drejningsmoment på 310 Nm. Det gør VW ID.4 i stand til at ramme 100 km/t på 8,5 sekunder, så hvis der kører en Tesla Model 3 op på siden, kan du altså godt hejse det hvide flag med det samme. 

Samtidig er tophastigheden begrænset til 160 km/t, så skulle du pludselig befinde dig på et stykke Autobahn med fri fart, er det nok bedst at forblive i indersporet. 

VW ID.4 1st edition

VW ID.4 har en rækkevidde på 520 km

Batteriet i VW ID.4 er på 77 kWh, og er monteret i bilen på en sådan måde, at du nok aldrig lægger mærke til det. Hele batteripakken vejer samlet set 493 kg. 

Batteriet i ID.4 giver en rækkevidde på 520 km, og du kan oplade batteriet med en effekt på op til 125 kWh. Det betyder, at du kan få omkring 320 km kørt på batteriet på 30 minutter, hvis du skulle have en lynlader tilgængelig (læs Bil Magasinet ladetest af elbiler lige hér!)

VW ID.4 1st edition

Lær mere om elbiler?

Er du interesseret i at lære mere om elbiler, så se lige Bil Magasinets seneste YouTube-video, hvor Anders Richter går i studiet for at nørde de 10 elbiler, han synes er de allerbedste lige nu. Se indslaget herunder!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...