ny vw id.3 test
© A. Hansen

Test af ny VW ID.3: VW har fjernet stenen i skoen på ID.3

VW ID.3 har fået en meget lille overhaling med få og små visuelle ændringer. Teknikken er stort set uændret, men finishen i kabinen er opgraderet.

12. september 2023 af Mikkel Thomsager og Frederik Hauschildt

Ny og opdateret Volkswagen ID.3

VW har faceliftet til den ID.3, der i sit fødselsår vandt prisen som Årets Bil i Danmark. Faceliftet kan først og fremmest ses i snuden, hvor en ny kofanger ifølge VW betyder, at bilen ser mere aerodynamisk ud. Om det fungerer kan diskuteres, men lufthullerne er rykket længere ned, og de prikker, der ellers gik igen i designet er forsvundet.

Andre ændringer på designet findes også, og blandt andet baglygter og bagkofanger er også opdateret.

Indhold:

ny vw id.3 test
© A. Hansen

Test af ny VW ID.3: Nu med lys i lampen

Mikkel Thomsager, september 2023

VW introducerede sin ID-familie med ID.3 i 2019. I 2023 er VW-elbilernes svar på en VW Golf således klar med en opdatering. Der er dog tale om en forholdsvis lille opdatering, som primært gælder designdetaljer, og så en opgradering af finishen i kabinen.

VW ID.3 bygger på samme grundlæggende teknik (MEB-planformen) som ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 og Cupra Born.

Hvilken størrelse batteri har ID.3?

VW ID.3 fås nu med to forskellige batterier. VW ID.3 Pro (testbilen) benytter det lille batteri på 58 kWh, som giver en rækkevidde på 426 km og et forbrug 153 Wh/km.

VW ID.3 Pro S har det store batteri på 77 kWh, som giver en rækkevidde på 557 km og et forbrug på 154 Wh/km. Begge kan lades med 11 kW på hjemmelader (AC) og henholdsvis 120 og 170 kW på lynlader (DC).

Læs også: Få overblikket: Her er alle VW's elbiler på markedet i 2023

ny vw id.3 test
© A. Hansen

Lys i nye baglygter

Man skal se godt efter for at skelne den nye fra den udgående model. Foran er kofangeren ændret en smule med et nyt luftindtag, der leder luft gennem huller i begge sider af kofangeren og ud gennem hjulkasserne.

Desuden er en sort plade på kølerhjelmens øverste stykke væk. Den fik det til at se ud som om forruden var større, end den var. Nu har hele kølerhjelmen samme farve, hvilket giver bilen et mere elegant udtryk.

Hækdesignet ser uforandret ud, selv om det er her, man finder den største synlige ændring – når lyset er tændt. Baglygterne har hele tiden været delte, så de gik ind på bagsmækken. Den del, der sidder på bagklappen, har bare aldrig haft en funktion ud over ­designet. Med revisionen er der nu også kommet lys i den del.

Læs også: Test af Volkswagen Tiguan: Hyggelig fætter med hamper pris

ny vw id.3 test
© A. Hansen

Hvordan er rækkevidden i ID.3?

Teknikken er uændret. Det gælder også batteriets størrelse. Rækkevidden er dog blevet nogle få km længere som følge af aerodynamiske ændringer, men forbruget er næsten uændret. Det er opgivet til 156 kW/km, hvilket underbydes af flere konkurrenter. Til gengæld passer det opgivne ID.3-forbrug nogenlunde i praksis ved almindelig kørsel i sommervejr, og det er godkendt.

Køreoplevelsen er uændret. Støjniveauet er godkendt og køreoplevelsen er frisk, om end styretøjet ikke animerer til energisk kørsel.

Læs også: Alle test af elbiler – find den bedste til dig!

Ny Volkswagen ID.3 (2023)

iD.3 Pro

  • Effekt: 204 hk
  • Topfart: 160 km/t
  • 0-100 km/t: 7,3 sekunder
  • Batteri (netto): 58 kWh
  • Opladning (DC): Op til 120 kW
  • Rækkevidde (WLTP): Op til 426 km

iD.3 Pro S

  • Effekt: 204 hk
  • Topfart: 160 km/t
  • 0-100 km/t: 7,9 sekunder
  • Batteri (netto): 77 kWh
  • Opladning (DC): Op til 170 kW
  • Rækkevidde (WLTP): Op til 557 km

ID.3 har fået bedre finish

Ved første øjekast ser det ikke ud som om, der er sket ændringer i kabinen. Design og layout er uændret, og infotainment-systemet er også uændret, selv om VW er på trapperne med et opdateret system. 12” skærm, som tidligere var forbeholdt de dyre udstyrsversioner, er dog nu standard.

Sædernes udtryk er ændret, og så har materialernes finish fået en opgradering. Det gælder især dør­beklædning og overdelen af front­panelet, som virker mere eksklusivt end hidtil.

Gearvælgeren sidder på siden af instrumenthuset, men den fungerer intuitivt. En ulogisk blanding af dedikerede knapper er samlet knæhøj til højre for rattet, efter et stykke tid, ved man, hvor de er, al anden betjening er samlet i den store centerskærm.

Læs også: Audi A3 test: Plugin-hybrid er skæppeskøn schweizerkniv

ny vw id.3 test
© A. Hansen

Hvor meget plads er der i ID.3?

Akselafstanden på 277 cm sikrer god plads på bagsædet, hvor gulvet er plant. Også omkring forsædet er der en rummelig oplevelse, i nogen grad på bekostning af aflæggepladsen: Midterkonsollen er ikke så omfangsrig, som i flere konkurrenter, men her er dog et reelt handskerum og der er også store opbevaringsrum i sidedørene.

Bagagerummet er på 385 liter med ekstra plads til kabler under gulvet. Det er godkendt. Til gengæld er der ikke et rum i bilens fronten.

ID.3 fås faktisk med fabriksmonteret anhængertræk til 5.495 kr. Det er snedigt monteret bag nummerpladen, men det må kun bruges til en cykelholder. ID.3 må ikke trække en anhænger.

© A. Hansen

ID.3 har hård konkurrence

Hidtil har den danske VW-­importør afvist at justere sine priser, selv om Tesla har sat en ny dagsorden på elbilmarkedet med prisjusteringer i foråret 2023. Nogle mærker er fulgt efter, men priserne på den faceliftede ID.3 er uændrede.

Det stiller den i hård konkurrence med den netop reviderede Tesla 3, som dog koster starter ved 340.000 kr..

BYD tilbyder en Atto 3 for 285.000 kr. Renault tilbyder den nye Megane E-Tech fra 310.000 kr. Hyundai Kona Electric starter ved 300.000 kr. Også Cupra Born, der bygger på samme grundlæggende teknik, er en oplagt konkurrenter.

Hvad koster VW ID.3?

VW ID.3 Pro: 319.995 kr.

  • 18" letmetalfælge Wellington
  • Adaptiv fartpilot m. Stop and Go funktion
  • Ambiente-belysning i 10 farver
  • Ambientebelysning mellem forlygterne
  • Bakkamera
  • Climatronic klimaanlæg med 2 zoner (varmepumpe)
  • Fjernlysassistent
  • El-opvarmede sprinklerdyser
  • Infotainment med 12" Touchskærm
  • LED Matrix forlygter (IQ.Light) LED baglygter
  • Vejskiltegenkendelse

VW ID.3 Pro S 359.995 kr. (Udover Pro)

  • Større batteri og kraftigere opladning
  • 19" hjul
  • ErgoActive sæder for med justerbar lændestøtte, el-justering, memory funktion, massagefunktion samt længdejusterbar sædehynde.

ny vw id.3 test
© A. Hansen

Fordele og ulemper ved Volkswagen ID.3

Fordele:

  • Let at køre
  • Nem at bruge
  • Pænt udstyrsniveau

Ulemper:

  • Intet rum i fronten (ingen frunk)
  • Ikke mulighed for anhængertræk
  • Forholdsvis dyr

Testbil: VW ID.3 Pro

  • 204 hk, 310 Nm
  • 11/120 kW (Ladeeffekt)
  • 160 km/t (Topfart)
  • 7,4 sek. (0-100 km/t)
  • 153 Wh/km (Forbrug)
  • 426 km (Rækkevidde)
  • 426/181/157/277 cm (L/B/H/akselafstand)
  • 1.815/455/0 kg (Vægt/last/påhæng)
  • 385-1.267 liter (Bagagerum)

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...