VW ID.3 1st
VW ID.3 1st

VW: "Vi kunne sagtens bygge en elbil med samme ladekapacitet som Porsche Taycan, men så ville det ikke være en VW"

Projektchefen bag den kommende eldrevne VW ID.3 svarer på 10 spørgsmål fra Bil Magasinets læsere

1. oktober 2019 af Steen Bachmann


Bil Magasinet møder projektchef for VW ID.3, Gordon Köcher, i det store fotostudie i VW-fabrikken i Wolfsburg kort før verdenspremieren på den nye elbil. Vi står foran den nye MEB-platform for eldrevne biler og spørger om det, Bil Magasinets læsere gerne vil vide. 

Hvordan prioriterer VW ladetid i forhold til rækkevidde?

"Den har høj prioritet. Vi fokuserer på lynladning, og tilbyder op til 100 kW i den almindelige ID3 og op til 125 kW med det store batteri," siger Gordon Köcher.

Ladesystem fra Porsche ville være for dyrt

Lynladere langs det europæiske E20-motorvejsnet vil få op til 250 kW. Hvad er årsagen til, at I begynder med 100 kW?

"Det er muligt at opgradere ladekapaciteten med kraftigere kølekapacitet og kabelforbindelser i batteriet. Det er det forberedt til, men målet med første generation af batteriet er at skabe noget, som kan bruges i dag. Konkurrenternes biler lader med 50-75 kW, så allerede den mindste ID.3 lader mærkbart hurtigere. Vi kunne sagtens bygge et kraftigere ladesystem som i Porsche Taycan, men det er kostbart og ville betyde, at ID.3 ikke længere ville være en bil for folket. "

Gordon Köcher (th.) var til at udvikle e-Golf, og glæder sig til at vise den kommende ID.3 frem for mærkets kunder. Til højre ses lithium-batteriet i VW ID.3.

© Martin Meiners


Hvordan sikrer I, at jeres underleverandører lever op til jeres miljømæssige krav?

"Vi må være sikre på, at vores leverandører fremstiller og transporterer materialer på en bæredygtig måde. Ikke kun ved selve det at hente mineraler op af jorden eller udvinde dem i åbne miner, men i hele processen frem til produktionen af bilen, bilens levetid og dens genanvendelse til sin tid. Vi har et mål om at være CO2-neutrale i hele bilens livscyklus, og der hvor det ikke kan lade sig gøre i dag, kompenserer vi for det med andre tiltag. Vore underleverandører er kontraktligt forpligtigede til at sænke deres CO2-udslip eller kompensere for det."

Så ingen børnearbejdere i åbne miner i Congo arbejder for VW's underleverandører?

"Nej! Vi anvender kun certificerede leverandører. Vi får lithium fra miner i Australien og Algeriet, og hvis nogen bryder deres kontrakt med os, opsiger vi den øjeblikkeligt."

Så leverandører af kobolit og litium har samme forpligtigelser som leverandører af aluminium, glas og gummi til VW's biler?

"Ja. Der er meget stor interesse for at levere ydelser og produkter til VW, fordi det er så stor en virksomhed. Der er også stor interesse for at undersøge, om vi lever op til vore miljømæssige forpligtigelser, det er klart. Derfor går vi meget op i at have orden i sagerne."

VW ID.3 1st
VW ID.3 1st


Der er ingen gearkasse i biler baseret på MEB-platformen. Hvad betyder det for produktionsprisen?

"Den bliver lavere. Der er hverken gearkasse eller forbrændingsmotor, og langt færre komponenter og dele. Det koster cirka halvdelen at fremstille en elbil på MEB-platformen end en Golf med dieselmotor, hvis man ser bort fra batteriet. Det er batteriet, der koster (en elbil er ifølge konsulenthuset AT Kearney ca. 60 pct. dyrere at producere end en fossilbil på grund af det dyre batteri, red.)."

Hvordan vil jeg som forbruger føle, at konstruktionen er langt mere simpel end en tilsvarende Golf?

"For det første er elbilen mere simpel at køre, fordi der ikke er gear eller fossildrevet motor. For det andet vil den føles meget kvik, fordi her ikke er forsinkelse i effekten. For det tredje har den fremragende vejgreb på grund af baghjulstrækket, der vil modvirke hjulspin fordi vægten ligger det rigtige sted under acceleration."

Har I nogensinde oplevet en køber af en elbil, der har bedt om at bytte tilbage til en fossilbil?

"Nej. Jeg har ikke hørt om nogen. Det svære for vore forhandlere er at få folk ud at prøve en elbil. Brochurer, video på nettet og ord er fint, men ikke nok, når folk skal skifte til en elbil. Man skal prøve den, og gerne på en almindelig tur til og fra job."

VW ID.3 1st
VW ID.3 1st


Elbilen er meget tung. Vil det skabe større slid på dæk og bremser?

"Nej. Dækkene er med lav rullemodstand og er udviklet til elbiler. Bremserne holder meget længere i en elbil, fordi du stort set aldrig bruger dem. De bruges kun som nødbremse, for der går hurtigt sport i at løfte speederen og opsamle rulleenergi i stedet for at bremse."

Du var med til at udvikle e-Golf. Hvad betyder MEB-platformen for VW?

"Det er ufatteligt stort. Jeg er glad for e-Golf, men det her er en ny start. Det er fantastisk at være med til et så afgørende øjeblik for en koncern, der betyder meget for Tyskland og den tyske økonomi."

De første eksemplarer af VW ID.3 kommer til Danmark i maj 2020. De danske priser kan du læse mere om her

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...