VW I.D. Roomzz Concept
VW I.D. Roomzz Concept © Newspress

VW præsenterer eldrevet familiebil

Præsenterer det sjette medlem af den nye elbilfamilie: En fem meter lang SUV med syv sæder og et mærkeligt navn

17. april 2019 af Steen Bachmann


Volkswagens nye elbilfamilie præsenteres for første gang på IAA i Frankfurt i september, og koncernen fortsætter med at tease for den kommende nye familie med den sjette konceptbil.

Volkswagen præsenterede konceptbilen på Auto Shanghai 2019 i april. Det skyldes, at Kina lige nu er verdens største marked for elbiler. Den eldrevne ID. Roomzz er planlagt til at rulle ud på vejene i løbet 2021. 

Seks eldrevne ID-modeller

Med den nye model omfatter familien nu ID. Hatchback og den høje ID Crozz, der kommer i 2020, minibussen ID. Buzz og luksussedanen ID. Vizzion (begge introduceres i 2022) og ID. Buggy, der vil kunne produceres i mindre serier i samarbejde med eksterne partnere. 

Alle modellerne er baseret på MEB-modulplatformen til elbiler.

VW ID. Roomz Concept
VW ID. Roomzz Concept


Chefdesigner Klaus Bischoff har sammen med sit team søgt at give ID. Roomzzz den karakter, en SUV i den størrelse har brug for.

"Denne SUV er en monolit, der visuelt fremstår, som var den fræset ud af ét stykke metal. ID. ROOMZZ bevæger sig takket være strøm ubesværet afsted – lydløs og uden emissioner,” siger Bischoff på VW-standen i Shanghai.

VW I.D. Roomzz Concept
VW I.D. Roomzz Concept

Sådan kører rattet væk

ID. Roomzz kan navigere fuldautomatisk gennem trafikken, hvis det ønskes. Alle de teknologier og assistentsystemer, der kræves for at gøre bilen selvkørende, samler Volkswagen under betegnelsen IQ.DRIVE. I ID. 

Det skal være enkelt at fra manuel til selvkørende funktion. Føreren skal placere hånden på rattets VW-logo i fem sekunder, hvorefter bilens computer overtager kontrollen med bilen. 

Det nye styresystem, der er udviklet af Volkswagen, kobler ratstammen fra og flytter rattet til sin off-position, hvilket giver mere rum omkring førerpladsen. Når føreren igen ønsker at overtage styringen af bilen, placerer personen igen hånden på VW-logoet. 

Rattet bevæger sig igen ud og synkroniseres med forhjulenes retning. Kun når føreren igen rører ved rattet, der er udstyret med følsomme sensorer, er ratstammen igen integreret i styretøjet, og herfra skal føreren selv styre bilen. Målet er at give maksimal sikkerhed, når kontrollen med køretøjet skifter fra menneske til maskine og tilbage igen.

VW I.D. Roomzz Concept
VW I.D. Roomzz Concept

To elmotorer og firehjulstræk

Her er to elmotorer – en 75 kW motor, der trækker på forakslen og en 150 kW motor, der trækker på bagakslen. Kombinationen giver en systemydelse på 300 hk. 

Under normal kørsel trækkes på baghjulene, men når den specifikke kørselssituation kræver mere vejgreb, fordeler 4MOTION-firehjulstrækkets ”elektriske kardanaksel” motorkraften mellem for- og bagakslen. Her er også et køreprogram, hvor den permanent trækker på alle fire hjul. 

Begge motorer får strøm fra et 82 kW lithium-ion batteri integreret i bilens gulv. ID. Roomzz kører 0-100 km/t på 6,6 sek. og har en topfart på 180 km/t. 

Konceptbilens rækkevidde er på op til 450 km ifølge WLTP-normen, og batteriet kan oplades trådløst eller via kabel.

VW I.D. Roomzz Concept
VW I.D. Roomzz Concept

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.