elbil vw minibus copenhagen id buzz rugbrød

Den kommende elbil fra Volkswagen fås i tofarvet lakering som sin originale forgænger fra 1949.

© VW

Verdenspremiere: Her er det nye Folkevognsrugbrød

Den har baghjulstræk, hækmotor og lang akselafstand som sin berømte forgænger, men kører på el i stedet for benzin. Bil Magasinet er bag rattet

9. marts 2022 af Steen Bachmann
elbil vw minibus copenhagen id buzz rugbrød

ID.Buzz har samme proportioner som det originale Rugbrød, og filosofien bag designet er det samme: Så megen plads som muligt i en bil, der stadig er til at komme rundt med i byen med. Venderadius svarer til en VW Golf på trods af en akselafstand på tre meter.

© VW

Volkswagen afslører den endelige udgave af minibussen ID.Buzz. Den er inspireret af den berømte VW Type 2, der også blev kaldt 'Rugbrødet', fordi den ikoniske minibus var formet som et rugbrød. 

VW med fem, seks eller syv sæder

Type 2 var i produktion 1949-2013 med luftkølet benzinmotor, og bliver nu genoplivet i en moderne, batteridrevet udgave. Navnet er ID.Buzz, hvilket signalerer familiære bånd til VW's ID-familie af elbiler, hvorfra den batteridrevne platform (MEB) også stammer.

Den nye model er udviklet i samarbejde mellem VW's afdelinger for personvogne og varebiler, og kommer fra start i en udgave som personbil med fem, seks eller syv sæder, og som varebil med to eller tre sæder og lukkede paneler i stedet for sideruder.

elbil vw minibus copenhagen id buzz rugbrød

Det tofarvede tema går igen i kabinen, der har soft- og hardware fra VW ID.3 og ID.4.

© VW

ID.Buzz er den første model fra mærket, der angiveligt har et CO2-neutralt aftryk inklusive produktion af bil og batteri, når den når sin første ejer. 

Det bliver samtidig den første VW, der ikke fås med naturligt læder fra kvæg. I stedet er en høj andel af tekstiler og materialer i kabinen skabt af genbrugsmaterialer, og traditionelt læder er erstattet er erstattet af nyudviklede, syntetiske materialer med et mindre CO2-aftryk.

Volvo var tidligere på året ude med en lignende erklæring, og er helt holdt op med at indkøbe læder. Vi forventer, at trenden vil brede sig til andre bilproducenter.

Platformen lånes fra ID.4 & co.

Den batteridrevne platform er skalerbar og placeret så lavt som muligt mellem bilens aksler . Den kommer i første omgang med en kapacitet på 82 kWh (brutto) og en ydelse på 204 hk, der leveres til baghjulene. 

Batteriet kan lades med op til 11 kW i hjemmelader og op til 170 kW i lynlader, hvilket er den hidtil højeste ladekapacitet for VW-koncernens MEB-platform.

De to skydedøre er manuelle, men First Edition og andre dyrere udstyrsversioner har elbetjente døre.

© VW

Chefdesigner Albert Kirzinger fra Volkswagen Nutzfarzeuge fortæller, at ID.Buzz lægger sig ganske tæt op ad den originale Type 2.

"I den originale Type 2 sidder du praktisk talt oven på forakslen. I den nye ID.Buzz kan det ikke lade sig gøre på grund af hensyn til sikkerhed, men vi arbejder alligevel med et ekstremt kort udhæng, hvilket også gælder bagtil. En så firkantet konstruktion er unik, og du kan også se det ved at totallængden er 4,7 meter, mens akselafstanden er hele tre meter. Det giver en rummelig kabine," siger han.

Varebilen ID.Cargo kommer i 2023 med to eller tre sæder og et varerum på 3.900 liter. Senere kommer der også en udgave med lang akselafstand.

© VW

Her følger Bil Magasinets artikel fra 22. februar 2022, hvor vi fik en tur i en forklædt forseriebil i København:

Hvad sker der?

Volkswagen Nutzfarzeuge fra Hannover i Tyskland har taget tre forseriebiler af en ny eldrevet model med til den midlertidige popup-butik Volkswagen City Studio i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København. 

Her får vi præsenteret den kommende nye model og får en prøvetur rundt i København med en ingeniør fra fabrikken i passagersædet.

Forseriebilen er kamoufleret, fordi den nye model først får verdenspremiere 9. marts 2022. Ligeledes er instrumentbordet dækket til med sort klæde, så vi kun kan se speedometeret (det var nu nemt at gennemskue, hvad der var under lagnet).

elbil vw minibus copenhagen id buzz rugbrød
© Lars Krogsgaard

Hvad er det for en model?

VW ID.Buzz er den moderne fortolkning af VW T1, der herhjemme er kendt som Rugbrødet og officielt blev kaldt Volkswagen Type 2 (Type 1 var mærkets første model, Boblen). 

Det originale Rugbrød var i produktion fra 1950 og helt frem til 2013, og de fleste over 30-40 år kan genkende den klassiske, raspende lyd fra den luftkølede, 4-cylindrede boxermotor placeret bag bagakslen.

Læs også: Stortest af fem familievenlige elbiler.

Den originale T1 var kendt for et glimrende udsyn fra førerstolen, et stort og næsten vandret rat, en giftig følsomhed over for sidevind på grund af den lette forende, og en utrolig høj gearing af de første tre gear, hvilket betød, at man allerede var i tredje gear, når man nåede ud af et lyskryds.

Kælenavnet 'Rugbrødet' skyldes, at modellen var formet som et rugbrød.

Under vores besøg havde VW City Studio en flot ældre dame i udstillingen, nemlig Ingeborg, en original Type 2 fra 1966 indrettet som autocamper:

Hvilken opbygning har ID.Buzz?

ID.Buzz bliver medlem af ID-familien, som er Volkswagens nye generation af elbiler. Modellen er baseret på MEB-platformen ligesom VW ID.4 og de øvrige familiemedlemmer. Det betyder batteri i bunden, et helt fladt gulv i kabinen, en elmotor på bagakslen og baghjulstræk. Senere kommer der også varianter med yderligere en elmotor på forakslen og firehjulstræk.

Personbilen:

ID.Buzz fås med kort eller lang akselafstand og fem, seks eller syv sæder: 

* Standard er fem sæder, hvor der er plads til tre autostole ved siden af hinanden på bagsædet.
* Med lang akselafstand kan man også vælge seks separate stole i tre rækker.
* Med lang akselafstand fås også syv sæder, hvor de to bagerste kan klappes ned i bunden eller fjernes, når de ikke er i brug.

ID.Buzz må trække op til 1.000 kg.

Varebilen:

ID.Buzz Cargo vil kunne fås med forskellige modelopbygninger og rummer op til 4.000 liter i den korte udgave, der kan tage op til 221 cm lange emner. På trods af en akselafstand på 299 cm er vendediameteren angivet til 11 meter eller det samme som en VW Up. Der vil også kunne fås en udgave med lang akselafstand. 

Varebilen må trække op til 1.000 kg.

elbil vw minibus copenhagen id buzz rugbrød

Personbilen har manuelle skydedøre i begge sider, men elbetjente døre kan tilkøbes. De korte udhæng over for- og bagaksel har den nye generation til fælles med den originale Type 2 fra 1950.

© Lars Krogsgaard

Hvad har den af motor?

Forseriebilen kører med 204 hk (150 kW) elmotor på bagakslen, som vi kender fra de øvrige ID-modeller. Den yder et moment på 310 Nm og har direkte træk og dermed ingen gearkasse.

Batteriet er på 82 kWh (netto) og VW's ingeniør fortæller, at det er samme uændrede opbygning som i ID.3 og ID.4, men at man blandt andet har videreudviklet evnen til at lade bilen selv sørge for godkendelse og betaling, når du kobler et kabel til fra en ladeoperatør, du måske ikke lige plejer at bruge eller har en app til.

En nyhed er muligheden for at trække el ud fra batteriet til det offentlige elnetværk eller for eksempel et hus eller en ejendom. Det vil på sigt gøre det muligt for ejeren at tjene penge på at stille batteriet til rådighed for andre, når man alligevel ikke bruger bilen. Man vil også kunne lade batteriet med solceller om dagen og bruge den opsparede energi til at drive sit hus om natten.

Batteriet vil kunne lades lige som de øvrige ID-medlemmer, hvilket som udgangspunkt vil sige en ladekapacitet på op til 11 kW hjemme og 150 kW ude.

Topfarten er begrænset il 145 km/t, og der er foreløbig ingen officielle data på 0-100 km/t-tider, rækkevidde eller forbrug. 

elbil vw minibus copenhagen id buzz rugbrød
© Lars Krogsgaard

Hvordan kører den?

Den kører nærmest som en stor VW ID.4, hvor man sidder lidt højere og dermed har et lidt bedre udsyn. 

Med et moment på 310 Nm er her et fint overskud ved grønt lys, og især samspillet mellem dæk og affjedring fungerer bedre end ventet på de grove og vejarbejds-ramte veje omkring Nordhavnen i København. 

Forseriebilen formår at dæmpe vibrationer og rystelser fra kloakdæksler og huller i vejen som en moderne personbil og ikke som en varebil, og det lover godt for den endelige udgave, som vi vender tilbage til efter premieren 9. marts.

Instrumentbordet var dækket til i testbilen, men ingeniøren på passagersædet kan fortælle, at der ikke kommer nogen unik hardware eller nye skærme eller lignende til ID.Buzz – efter nogle børnesygdomme med ID.3 i efteråret 2020 er fejlene identificeret og opdateret, og skærme og betjening virker nu fejlfrit i både ID.3 og ID.4. Derfor er der ingen grund til at ændre på noget, lyder det.

ID.Buzz har omkring 35 elektroniske kontrolenheder, der kan opdateres trådløst.

Hvornår kommer den?

Svaret på det bliver noget af en udfordring både for VW Danmark og for VW Erhvervsbiler. ID.Buzz lanceres 9. marts 2022 og har dansk premiere i oktober. 

Modellen kommer til udvalgte danske VW-forhandlere i løbet af sommeren i begrænset antal, men det er uvist, om det bliver muligt at prøvekøre den.

First Editions vil kunne leveres fra november, men det vil ikke være muligt at få leveret andre varianter før tidligst i starten af 2023. Varebilsudgaven kommer i værste fald først i starten af 2024. 

Vi forventer stor efterspørgsel på især varebilsudgaven fra offentlige indkøbere og organisationer, der er pålagt at købe grønne biler, og det vil være en betydelig udfordring for de danske VW-forhandlere at stå med en attraktiv model, som ikke kan leveres hverken på hvide eller gule plader.

Vi følger sagen.

VW tester også varebilsudgaven

Det så fantasifuldt ud, da VW i 2017 præsenterede en konceptbil som en retroinspireret eludgave af det oprindelige Folkevognsrugbrød. Det skete på biludstillingen i Detroit i januar 2017.

Siden har VW bekræftet flere gange, at den vil dele platform og grundlæggende teknik med ID.3 og ID.4. På spionbillederne her fra sommeren 2021 undergik varebilsudgaven ID.Buzz Cargo bremsetest i Alperne.

elbil vw minibus id buzz cargo

VW Cargo Buzz forventes først til Danmark i løbet af 2023, og VW Erhvervsbiler har ingen indikationer om hverken pris eller udstyr. Her er det en prototype skudt af Automedia i Alperne i sommeren 2021.

© Automedia

ID Buzz kommer fra starten både som personbil og som varebil, som ikke skal forveksle med el-udgaven af den nye VW Transporter, der fortsætter i det udtryk, som vi kender i dag.

Læs flere fede bilartikler i Bil Magasinet. Husk at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

© Automedia

Den originale konceptbil til ID.Buzz blev præsenteret i Frankfurt i 2017.

© VW

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...