elbil vw id buzz test priser

VW ID.Buzz fås i tofarvet lakering som sin originale forgænger fra 1949.

© VW

Vi tester den nye VW ID.Buzz! Det nye "Rugbrød" bliver overraskende billig

Den har baghjulstræk, hækmotor og lang akselafstand som sin berømte forgænger, men kører på el i stedet for benzin. Bil Magasinet er bag rattet

12. september 2022 af Redaktionen

Retrobus på el

Volkswagens nyeste elbil hedder ID.Buzz. Den er inspireret af den berømte VW T1, der også blev kaldt 'Rugbrødet', fordi den ikoniske minibus var formet som et rugbrød. Den bliver nu genoplivet i en moderne, batteridrevet udgave. Navnet ID.Buzz signalerer familiære bånd til VW's ID-familie af elbiler, hvorfra den batteridrevne platform (MEB) også stammer.

Den nye model er udviklet i samarbejde mellem VW's afdelinger for personvogne og varebiler, og kommer fra start i en udgave som personbil med fem sæder, og som varebil med to eller tre sæder og lukkede paneler i stedet for sideruder.

elbil vw id buzz test priser

ID.Buzz kommer både som bus og som varebil (baggrunden).

© VW

Hvad koster VW. ID.Buzz?

ID.Buzz er overraskende billig. VW har netop offentliggjort priserne på både personbil- ogvarebilsudgaven af ID.Buzz. I første omgang kommer personbilsudgaven kun til Danmark i udstyrsniveauet "Pro" med 204 hk og et batteri på 77 kWh. Den officielle rækkevidde er på 417 km på en opladning, der i øvrigt foregår med op til 170 kW.  I første omgang er det kun muligt at få ID.Buzz med kort akselafstand og fem sæder. Prisen er 489.900 kr. Det er 10.000 kr. billigere end den billigeste VW Multivan som opladningshybrid.

ID.Buzz Cargo har samme drivline, men interiøret er lavet i hårdføre materialer. ID.Buzz Cargo fås med to eller tre sæder foran og et lastrum på 3,9 kubikmeter. Varebilen fås i to udstyrsniveauer. Comfort koster fra 329.995 kr (412.495 kr. inkl. moms), mens Pro koster 359.995 kr (449.995 kr inkl. moms).

Læs også: De mest interessante elbiler i 2022.

VW ID.Buzz test priser
© Volkswagen

Test af VW ID.Buzz

Frederik T. Frey

Designet på VW ID. Buzz er forfinet i en grad, som gør det umuligt for VW at skjule, at de giver deres elektriske minibus særbehandling. Det er svært at forestille sig, at en hvilken som helst anden bil af denne type ville blive kræset for i samme omfang.

Silhuetten lægger sig klods op ad Type 2-modellen i både den første T1- og den efterfølgende T2-generation – formen er som taget direkte ud af bageovnen. Den friske ID. Buzz har udtryk som det kaldenavn, forfædrene fik i forrige årtusinde – “Rugbrød”. Om der er krummer og kerner i mere og andet end ID. Buzz’s tiltrækkende ydre design, må en køretur samt gennemgang af den nok så vigtige kabine afsløre.

Køreoplevelsen er hurtigt overstået. Den høje og 2,5 ton-tunge minibus fjedrer komfortabelt, men udmærker sig ellers ikke synderligt i nogen retning. Styretøjet går let, men er blottet for følelse grænsende til det kunstige. Støjniveauet er rimeligt, men ved motorvejshastigheder er ID. Buzz ikke kureret for støj fra vind og vej til trods for en forholdsvis lav luftmodstandskoefficient på 0,285 CW. De anonyme køreegenskaber er ikke et punkt, minibussen skal klandres for – varevognsstemningen er ikke udtalt, accelerationen fra 0-100 km/t på 10,2 sekunder er tilstrækkelig, og i sagens natur er der langt vigtigere punkter, en biltype som denne skal mestre.

Kabinen er rummelig, da al mekanik, teknologi og batteripakke er gemt under bilens gulv. Begge sider af karrosseriet har elektriske skydedøre, der gør adgangen til bagsæderne ubesværet.Overalt er der gavmild fralægningsplads, kopholdere, og interiøret har flere USB-C-udgange. Der er luft og lys rundt alle siddepladser, og de to forsæder har armlæn i bedste flystolstil. Med alle fem siddepladser i brug, kan bagagerummet, med indbyggede kurve til småvarer og f.eks. ladekabler, rumme 1.211 liter. El-minibussen må laste 529 kg, hvilket lyder højt – men den rummelige kabine og bagagerum taget i betragtning, er det mere sandsynligt at ramme vægtgrænsen, før man løber tør for indvendige kubikmeter, medmindre bilen proppes med fjerlette bordtennisbolde.

Du kan se Frederik gennemgå ID.Buzz i videoen her:

elbil vw id buzz test priser
© VW

Hvilken opbygning har ID.Buzz?

ID.Buzz bliver medlem af ID-familien, som er Volkswagens nye generation af elbiler. Modellen er baseret på MEB-platformen ligesom VW ID.4 og de øvrige familiemedlemmer. Det betyder batteri i bunden, et helt fladt gulv i kabinen, en elmotor på bagakslen og baghjulstræk. Senere kommer der også varianter med yderligere en elmotor på forakslen og firehjulstræk.

Personbilen:

ID.Buzz fås med kort eller lang akselafstand og fem, seks eller syv sæder: 

* Standard er fem sæder, hvor der er plads til tre autostole ved siden af hinanden på bagsædet.
* Med lang akselafstand kan man også vælge seks separate stole i tre rækker.
* Med lang akselafstand fås også syv sæder, hvor de to bagerste kan klappes ned i bunden eller fjernes, når de ikke er i brug.

ID.Buzz må trække op til 1.000 kg.

Varebilen:

ID.Buzz Cargo vil kunne fås med forskellige modelopbygninger og rummer op til 4.000 liter i den korte udgave, der kan tage op til 221 cm lange emner. På trods af en akselafstand på 299 cm er vendediameteren angivet til 11 meter eller det samme som en VW Up. Der vil også kunne fås en udgave med lang akselafstand. 

Varebilen må trække op til 1.000 kg.

elbil vw id buzz test priser

Platformen lånes fra ID.4 & co.

ID.Buzz er den første model fra mærket, der angiveligt har et CO2-neutralt aftryk inklusive produktion af bil og batteri, når den når sin første ejer. 

Det bliver samtidig den første VW, der slet ikke fås med naturligt læder fra kvæg. I stedet er en høj andel af tekstiler, og materialer i kabinen skabt af genbrugsmaterialer, og traditionelt læder er erstattet er erstattet af nyudviklede, syntetiske materialer med et mindre CO2-aftryk.

Batteriet kan lades med op til 11 kW i hjemmelader og op til 170 kW i lynlader, hvilket er den hidtil højeste ladekapacitet for VW-koncernens MEB-platform, der også ligger til grund for ID.3, ID.4, ID.5, Cupra Born med flere.

Forveksl endelig ikke ID.Buzz med VW's Multivan, der blandt andet kommer som plugin-hybrid.

elbil vw id buzz test priser

Instrumentbordet kendes fra de andre ID-biler fra VW.

© VW

Hvordan kører ID.Buzz?

Dette er fra Bil Magasinets førstehåndsindtryk i bilen. Du finder en større test længere oppe i artiklen.

Den kører nærmest som en stor VW ID.4, hvor man sidder lidt højere og dermed har et lidt bedre udsyn. 

Med et moment på 310 Nm er her et fint overskud ved grønt lys, og især samspillet mellem dæk og affjedring fungerer bedre end ventet på de grove og vejarbejds-ramte veje omkring Nordhavnen i København.

Forseriebilen, som vi har været bag rattet af, formår at dæmpe vibrationer og rystelser fra kloakdæksler og huller i vejen som en moderne personbil og ikke som en varebil.

Instrumentbordet var dækket til i testbilen, men ingeniøren på passagersædet kan fortælle, at der ikke kommer nogen unik hardware eller nye skærme eller lignende til ID.Buzz – efter nogle børnesygdomme med ID.3 i efteråret 2020 er fejlene identificeret og opdateret, og skærme og betjening virker nu fejlfrit i både ID.3 og ID.4. Derfor er der ingen grund til at ændre på noget, lyder det.

ID.Buzz har omkring 35 elektroniske kontrolenheder, der kan opdateres trådløst.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...