elbil vw id buzz test priser

VW ID.Buzz fås i tofarvet lakering som sin originale forgænger fra 1949.

© VW

Vi tester den nye VW ID.Buzz!

Den har baghjulstræk, hækmotor og lang akselafstand som sin berømte forgænger, men kører på el i stedet for benzin. Bil Magasinet er bag rattet i denne test af ID.Buzz, hvor vi også gennemgår priser og alle detaljer

20. december 2022 af Redaktionen

Retrobus på el

Volkswagens nyeste elbil hedder ID.Buzz. Den er inspireret af den berømte VW T1, der også blev kaldt 'Rugbrødet', fordi den ikoniske minibus var formet som et rugbrød. Den bliver nu genoplivet i en moderne, batteridrevet udgave. Navnet ID.Buzz signalerer familiære bånd til VW's ID-familie af elbiler, hvorfra den batteridrevne platform (MEB) også stammer.

Den nye model er udviklet i samarbejde mellem VW's afdelinger for personvogne og varebiler, og kommer fra start i en udgave som personbil med fem sæder, og som varebil med to eller tre sæder og lukkede paneler i stedet for sideruder.

Her er årets 10 mest læste fra Bil Magasinet

elbil vw id buzz test priser

ID.Buzz kommer både som bus og som varebil (baggrunden).

© VW

Hvad koster VW. ID.Buzz?

 første omgang kommer personbilsudgaven kun til Danmark i udstyrsniveauerne "Pro" og "Style" med 204 hk og et batteri på 77 kWh. Den officielle rækkevidde er på 417 km (409 km for Style) på en opladning, der i øvrigt foregår med op til 170 kW.  I første omgang er det kun muligt at få ID.Buzz med kort akselafstand og fem sæder. Prisen er 489.900 kr. for Pro og 579.995 kr for Style.

ID.Buzz Cargo har samme drivline, men interiøret er lavet i hårdføre materialer. ID.Buzz Cargo fås med to eller tre sæder foran og et lastrum på 3,9 kubikmeter. Varebilen fås i to udstyrsniveauer. Comfort koster fra 329.995 kr (412.495 kr. inkl. moms), mens Pro koster 359.995 kr (449.995 kr inkl. moms).

Læs også: De mest interessante elbiler i 2022.

VW ID.Buzz test priser
© Volkswagen

Test af VW ID.Buzz

Mathias Brandt

Hvorfor blev ID. Buzz Årets Bil? Det spørgsmål er jeg efterladt med, efter en weekend bag rattet af bilen. Jeg deltog desværre ikke selv i den officielle kåring af Årets Bil tidligere i år, da jeg var på barsel. Det er altid svært at gennemskue Årets Bil-kåringen, fordi den grundlæggende set ikke er baseret på fast definerede kriterier, som juryen skal bedømme en bil ud fra.

Det gør pointgivningen 100 pct. subjektiv og svær at forudse. Hvordan kører en bil godt, hvornår er prisen for høj og skal den være folkelig, familievenlig eller sjov – alt dette kan anskues på 20 forskellige måder, som er antallet af jurymedlemmer i år.

Læs også: Jurymedlem: Derfor blev ID. Buzz Årets Bil i Danmark 2023

Jeg hører til dem, der synes at bilen er forførende at se på, og elsker bilens retro-look kombineret med en futuristisk streg.

© Mathias Brandt

Inden jeg fik prøvekørt ID. Buzz, havde jeg en forventning om, at den ville køre godt, da den er baseret på samme MEB-platform som fx VW ID.4.

Det er formentlig også grunden til, at jeg blev ret skuffet, da jeg kørte ID. Buzz. For mig at se, har den flere af kedelige karaktertræk, der minder om en kassevogn. Styretøjet savner skarphed og kabinen lider under et højt støjniveau, der gør det svært at have en samtale mellem forsæde og bagsæde under kørslen.

Når det så er sagt, har ID.Buzz også mange ting kørende for sig. Udover designet er den ekstremt rummelig og løser de fleste børnefamiliers behov. Man sidder højt med et glimrende overblik over den øvrige trafik.

© Mathias Brandt

ID.Buzz fås i to forskellige udstyrsvarianter, Life og Style. Prisen starter ved 489.995 kr. for Life-udstyrsniveau. Her er ting som bakkamera, adaptiv fartpilot, 10” touchskærm med navigation, 9 højttalere og trådløs opladning standard.

Men der er nogle væsentlige mangler, som gør, at man i min verden bliver nødt til at vælge ID.Buzz i Style-udstyrsniveau – både af praktiske- og sikkerhedsmæssige årsager.

Det inkluderer blandt andet ting som elektriske skydedøre, som er genialt til småbørnsfamilier. Man får også 360 graders-kamera, Intelligent Park Assist Plus med memory-funktion, der selv kan parkere bilen og Travel Assist, som kombinerer flere assistentsystemer, så bilen bliver delvist selvkørende.

Desuden får du med Style-pakken Emergency Assist, der overvågere føreren og kan standse bilen forsvarligt, hvis føreren ikke er i stand til det. Sidst, men ikke mindst, har den også Side Assist, som holder øje med biler i din blinde vinkel. Alt dette klemmer til gengæld også prisen op på 579.995 kr. - og dertil skal man betale 35.000 kr. for den 2-farvede lakering.

© Mathias Brandt

Batteriet har en nettokapacitet på 77 kWh, og har en teoretisk rækkevidde på op til 409 km med Style-udstyrsniveau. Virkeligheden er ikke så langt derfra. Ved temperaturer omkring 2-5 grader, havde ID.Buzz en realistisk rækkevidde på 340 km ved blandet by- og motorvejskørsel.

Der findes på nuværende tidspunkt få alternativer til ID.Buzz, når vi kigger på rummelighed, pris og rækkevidde. Men Tesla Model Y Long Range koster 561.200 kr og har markant bedre rækkevidde (566 km WLTP), fin plads og bedre komfort, så den er værd at overveje som alternativ til ID.Buzz.

Vi synes

Det er utrolig nemt at være bagklog, men i mine øjne lever ID.Buzz ikke helt op til titlen som Årets Bil i Danmark 2023, den bliver for dyr, kører uinspirerende og har for meget varevogns-vibe over støjniveauet i kabinen. 

elbil vw id buzz test priser
© VW

Hvilken opbygning har ID.Buzz?

ID.Buzz bliver medlem af ID-familien, som er Volkswagens nye generation af elbiler. Modellen er baseret på MEB-platformen ligesom VW ID.4 og de øvrige familiemedlemmer. Det betyder batteri i bunden, et helt fladt gulv i kabinen, en elmotor på bagakslen og baghjulstræk. Senere kommer der også varianter med yderligere en elmotor på forakslen og firehjulstræk.

Personbilen:

ID.Buzz fås med kort eller lang akselafstand og fem, seks eller syv sæder: 

* Standard er fem sæder, hvor der er plads til tre autostole ved siden af hinanden på bagsædet.
* Med lang akselafstand kan man også vælge seks separate stole i tre rækker.
* Med lang akselafstand fås også syv sæder, hvor de to bagerste kan klappes ned i bunden eller fjernes, når de ikke er i brug.

ID.Buzz må trække op til 1.000 kg.

Varebilen:

ID.Buzz Cargo vil kunne fås med forskellige modelopbygninger og rummer op til 4.000 liter i den korte udgave, der kan tage op til 221 cm lange emner. På trods af en akselafstand på 299 cm er vendediameteren angivet til 11 meter eller det samme som en VW Up. Der vil også kunne fås en udgave med lang akselafstand. 

Varebilen må trække op til 1.000 kg.

elbil vw id buzz test priser

Platformen lånes fra ID.4 & co.

ID.Buzz er den første model fra mærket, der angiveligt har et CO2-neutralt aftryk inklusive produktion af bil og batteri, når den når sin første ejer. 

Det bliver samtidig den første VW, der slet ikke fås med naturligt læder fra kvæg. I stedet er en høj andel af tekstiler, og materialer i kabinen skabt af genbrugsmaterialer, og traditionelt læder er erstattet er erstattet af nyudviklede, syntetiske materialer med et mindre CO2-aftryk.

Batteriet kan lades med op til 11 kW i hjemmelader og op til 170 kW i lynlader, hvilket er den hidtil højeste ladekapacitet for VW-koncernens MEB-platform, der også ligger til grund for ID.3, ID.4, ID.5, Cupra Born med flere.

Forveksl endelig ikke ID.Buzz med VW's Multivan, der blandt andet kommer som plugin-hybrid.

elbil vw id buzz test priser

Instrumentbordet kendes fra de andre ID-biler fra VW.

© VW

Hvordan kører ID.Buzz?

Dette er fra Bil Magasinets førstehåndsindtryk i bilen. Du finder en større test længere oppe i artiklen.

Den kører nærmest som en stor VW ID.4, hvor man sidder lidt højere og dermed har et lidt bedre udsyn. 

Med et moment på 310 Nm er her et fint overskud ved grønt lys, og især samspillet mellem dæk og affjedring fungerer bedre end ventet på de grove og vejarbejds-ramte veje omkring Nordhavnen i København.

Forseriebilen, som vi har været bag rattet af, formår at dæmpe vibrationer og rystelser fra kloakdæksler og huller i vejen som en moderne personbil og ikke som en varebil.

Instrumentbordet var dækket til i testbilen, men ingeniøren på passagersædet kan fortælle, at der ikke kommer nogen unik hardware eller nye skærme eller lignende til ID.Buzz – efter nogle børnesygdomme med ID.3 i efteråret 2020 er fejlene identificeret og opdateret, og skærme og betjening virker nu fejlfrit i både ID.3 og ID.4. Derfor er der ingen grund til at ændre på noget, lyder det.

ID.Buzz har omkring 35 elektroniske kontrolenheder, der kan opdateres trådløst.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...