© bilmagasinet.dk

VW Golf Variant 2,0 TDI DSG Comfortline

Den nye VW Golf Variant har masser af plads, men også et kønsløst design

26. september 2013 af Jens Høy

Mere rummelig, mere elegant, men også så forudsigelig, at Volkswagen snart nærmer sig Toyota, når det gælder om ikke at overraske kunderne. Bilen det handler om, er syvende generation af  VW Golf Variant, og uanset hvordan du vender og drejer bilen, så er den så god og gennemtænkt, at det næsten er for meget af det gode. Hvor den udgående model med sit lidt klodsede bagparti på en eller anden måde signalerede noget lidt andet end en 5-dørs Golf, så har designerne lagt sig i selen for at få den nye til at ligne den 5-dørs så meget som muligt.

© bilmagasinet.dk

Vi begynder gennemgangen af VW Golf Variant med at konstatere, at bagagerummet åbner højt og meget bredt. Læssekanten er lav, og minsandten om ikke tyskerne har fundet ud af, at placere et håndtag i siden af bagagerummet, som med et klik fælder sæderyggen frem.

Vi kigger videre efter netop den fikse detalje, som kan overbevise os om, at Golf Variant er lidt smartere end konkurrenterne, men nøjes med at finde nydeligt nålefilt og helt traditionelle løsninger. Vi noterer dog, at det praktiske er i orden og et bagagerumsdækken, der som standard indeholder indbygget træk-op-netadskillelse helt til loftet, vidner om tysk grundighed. Selve betjeningen af dækkenet sker i to trin: Et tryk på dækkenet får det til at glide omkring en tredjedel tilbage, hvilket er nok til at nå det meste i en pakket bil. Et tryk mere og hele dækkenet glider tilbage.

© bilmagasinet.dk


Gigantisk bagagerum
Selve bagagerummet er helt kvadratisk, og dermed glider selv en stor barnevogn ind på tværs. Målt på volumen sluger Golf nu 100 liter mere end forgængeren, hvilket betyder, at den med 605 liter er en lille smule større bag bagsæderne end en VW Passat. Imponerende.

Nyt i Golf er også, at passagersædet i Comfort- og Highline-versionerne kan foldes frem, hvilket giver mulighed for at laste genstande på op til 267 cm.

Merprisen for stationcar i forhold til den 5-dørs Golf er 15.000 kr. for alle udgaver. Priserne begynder ved 239.994 kroner for Golf Variant 1,2 TSI Startline med 85 hk og op til 20 km/l.

© bilmagasinet.dk

Kilde: Bil Magasinet nr. 265

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.