Bil Magasinet test VW Golf eTSI Mercedes A-klasse 200 hatchback DSG Aut
© Foto: Lars Krogsgaard

Hvilken hatchback SKAL DU KØBE? Vi tester ny VW Golf mod Mercedes A-klasse

VW Golf er nået til sin 8. generation og spørgsmålet er så, om den er blevet så lækker og helstøbt, at den kan bide skeer med Mercedes' lille A-klasse? Det finder Bil Magasinet ud af i denne test!

13. maj 2020 af Frederik t. Frey

Ny VW Golf møder Mercedes A-klasse

VW Golf er en multikunstner, så hvorfor skulle den ikke kunne blande sig med overklasseløg som Mercedes A-klasse?

VW Golf er en institution. Den har lagt navn til en hel klasse af biler og vendte op og ned på bilverdenen, da den blev introduceret tilbage i 1974. Siden da er meget vand løbet gennem åen, og ligesom resten af verden har den tyske familiebil udviklet sig gevaldigt. Det skal dog pointeres, at den aldrig har formået at glemme sine kerneværdier eller sit designsprog. 

Denne artikel er et uddrag fra Bil Magasinet nummer 2005. Husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér, så du får de nyeste test af biler i Danmark som den første. På den måde kan du også lege klogeåge på bilområdet overfor vennerne... Nice!!!

Bil Magasinet test VW Golf eTSI Mercedes A-klasse 200 hatchback DSG Aut sving bagfra
© Foto: Lars Krogsgaard

VW Golf er nået til sin ottende generation. Priserne i Danmark starter ved 244.995 kr. for den mindste 1,0 TSI med 110 hk.

VW Golf med i det fine selskab

I dagens duel undersøger vi, om det er muligt for folkebilen fra Wolfsburg at snobbe opad. Egentlig hedder de nærmeste konkurrenter biler som Ford Focus, Opel Astra og Kia Ceed. Men spørgsmålet, vi søger svar på, er, om den spritnye og digitale VW kan bide skeer med biler i premium­segmentet, hvis den er gavmildt udstyret? Vi lader derfor en VW Golf 1,5 eTSI med højeste udstyrsniveau, Style, mødes med Mercedes A 200 Advantage. Begge biler koster uden ekstraudstyr i omegnen af 350.000 kr., hvilket skaber et godt sammenligningsgrundlag for de 5-dørs hatchbacks med benzinmotorer.

Designet på ottende generation af VW Golf er forsigtigt evolutioneret, når du iagttager bilen udefra. Ændringerne skræmmer næppe fans af den forrige model væk. Indendøre er der til ­gengæld gået mere ekstremt til værks. Antallet af reelle trykknapper kan tælles på en hånd eller to, og foran føreren er monteret en vifte af skærme. Fælles for dem alle er, at de har en utrolig fin grafik, skarp opløsning og ikke mindst er vinklet mod chaufføren. 

Bil Magasinet test VW Golf eTSI Mercedes A-klasse 200 hatchback DSG Aut kabine interiør
© Foto: Lars Krogsgaard

Kabinen i Golf er fuldt ud digital, selv om head up-­display koster 8.996 kr. ­ekstra. 

Digital kabine i ny VW Golf

Til at erstatte de fysiske knapper er monteret flere trykfølsomme genveje, der virker efter hensigten. Men stod det til mig, var genveje som dem til køre­assistenter skiftet ud med nogle til navi, musikanlæg eller lignende. Bilens computer er heller ikke decideret morgenfrisk, og flere funktioner vågner først, når du forlængst har forladt indkørslen. Gider du ikke bruge trykskærmen, forstår Golf også fagter og talekommandoer.

Til højre for chaufføren er et stort areal af sort plastik, hvor den lille og tydeligt Porsche-inspirerede gearvælger er monteret. Det er ærgerligt, at dette område ikke er bedre udnyttet eller designet. Minimalisme er super, men det kræver, at finish og materialer er i top. 

Bil Magasinet test VW Golf eTSI Mercedes A-klasse 200 hatchback DSG Aut bagsæde
© Foto: Lars Krogsgaard

I VW Golf kan du sagtens bruge bagsædet til voksne. Her er store vinduesarealer, og den føles rummelig.

VW Golf kører som altid

Den nye Golf har et hav af selvkørende funktioner og sikkerhedssystemer. Og det er godt, for tyskerens køreegenskaber lokker mig aldrig til at give den pisk på de snoede veje. Testbilen er udstyret med adaptiv undervogn, men til trods for dette (koster 12.496 kr.), opleves Golf forbavsende meget som den forrige – det er ikke nødvendigvis en kritik, da køreegenskaberne er balancerede og komforten i top.

Bil Magasinet test VW Golf eTSI Mercedes A-klasse 200 hatchback DSG Aut sving frofra forende front
© Foto: Lars Krogsgaard

Mercedes A-klasse findes i et hav af varianter og også som sedan. Priserne begynder ved 297.998 kr. for hatchbacken.

Mercedes A-klasse er raffineret

I en direkte sammenligning har Golf og Mercedes A-klasse overraskende meget til fælles. Golf’en tager stikket hjem, når det kommer til rummelighed på både bagsæde og i bagagerummet, selv om der ikke er en verden til forskel. Selv om Mercedes heller ikke tilbyder verdens mest sindsoprivende køreoplevelse, er styretøjet alligevel mere præcist og reagerer hurtigere end i VW.

En fuld digital kabine har A-klasse også, og måler vi udelukkende på antal og skærmstørrelse, kommer ingen op på siden af Mercedes, der tilmed har det utroligt velfungerende MBUX-infotainmentsystem. Personligt drømmer jeg om, at Mercedes ville vinkle sine skærme, ligesom folkene hos VW har valgt at gøre. Bag rattet nyder jeg til gengæld, at A-klasse ifølge vores støjmåling også er den mest støjsvage. I gennemsnit er den hele fem decibel lavere end den VW Golf ved motorvejshastighed.

Bil Magasinet test VW Golf eTSI Mercedes A-klasse 200 hatchback DSG Aut kabine interiør MBUX
© Foto: Lars Krogsgaard

A-klasse er digital fra top til tå. Advantage-pakken giver en 10,25” trykfølsom skærm i midten.

Bagsædet i Mercedes A-klasse kunne være bedre

Motoren i Mercedes A 200 imponerer desværre ikke. Efter skiftet fra VW Golf, der som noget nyt har fået 48 voltsystem, virker den 4-cylindrede turbomotor på 1,3 liter i Mercedes uinspirerende og har ikke en behagelig lyd. Lidt højere oppe på prislisten bor en A 220 med en langt bedre motor. På billederne er det faktisk en A 220, da vi ikke kunne skaffe en A 200 på fotodagen. 

Rummelighed er et punkt, hvor den nuværende Mercedes A-klasse har rykket sig gevaldigt. Målt på antal liter i bagagerummet tager bilen fra Stuttgart en andenplads lige efter Golf, mens bagsædet stadig føles en smule klemt – ikke mindst på grund af de store og høje forsæder.

Bil Magasinet test VW Golf eTSI Mercedes A-klasse 200 hatchback DSG Aut bagsæde MB
© Foto: Lars Krogsgaard

Både for- og bagsæder har ryg og nakkestøtte ud i ét – det ser godt ud men begrænser udsyn og lys

Dommen over VW Golf vs. Mercedes A-klasse

VW Golf kan fortsat lægge navn til sin klasse med stærke allround-kvaliteter. Giver du den noget af det lækre udstyr, kan den sagtens sætte en fod indenfor i klassen for -luksus-hatchbacks.

Denne artikel er et uddrag fra Bil Magasinet nummer 2005. Husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér, så du får de nyeste test af biler i Danmark som den første. På den måde kan du også lege klogeåge på bilområdet overfor vennerne... Nice!!!

A-klasse er et lækkert bekendtskab, men den fortjener en mere indlevende motor end den, der er kommet ud af Renault-samarbejdet. Særligt kabinen har mange muligheder, hvis pengene er til det. 

Bil Magasinet test VW Golf eTSI Mercedes A-klasse 200 hatchback DSG Aut
© Foto: Lars Krogsgaard

VW Golf 1,5 eTSI Style DSG

  • Pris (testbil) 342.994 kr. (395.768 kr.)  
  • Motor R4, 1.498 cm3, 16V, turbo + mildhybrid
  • Ydelse 150 hk ved 5.000 o/min, 250 Nm ved 1.500 o/min
  • Topfart 214 km/t  
  • 0-100 km/t 8,5 sek.
  • EU-miks (WLTP) 16,9 km/l Målt: 13,2 km/l

Mercedes-benz A 200 Advantage DCT

  • Pris (testbil) 359.900 kr. (454.335 kr.)  
  • Motor R4, 1.332 cm3, 16V, turbo
  • Systemydelse 163 hk ved 5.500 o/min, 260 Nm ved 1.620 o/min
  • Topfart 225 km/t  
  • 0-100 km/t 8,0 sek.
  • EU-miks (WLTP) 16,7 km/l

Artiklen er et uddrag af en større test med i alt fire biler, der er trykt i Bil Magasinet nr. 2005.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...