VW Golf GTI mk8 i Kings Red lakering forfra

Kom nu VW! En Golf GTI skal være langt mere fandenivoldsk!

VW Golf GTI står klar i ottende generation, og Bil Magasinet har været et smut i Tyskland for at teste, om den stadig er ligeså sjov, som den altid har været. Få svaret i artiklen hér!

13. august 2020 af Mathias Brandt

VW Golf GTI fylder 45 år

Tilbage i 1974 stod den første Golf GTI og glimtede på den internationale biludstilling i Frankfurt. Den var en rygende succes fra starten. Oprindelig var planen at bygge 5.000 biler. Men da første generation af Golf GTI gik på pension, var der solgt næsten en halv million eksemplarer.

Nu er ottende generation klar, og grundprincipperne er de samme. Men i løbet af de 45 år, har bilen fået vokseværk. De to generationer står side om side her ved præsentationen i den tyske VW-by Wolfsburg, og den slående forskel er størrelsen. Den nye GTI er næsten 60 cm længere end den gamle. 

VW Golf GTI mk8 i Kings Red lakering bagfra

Hvilken motor ligger der i den nye VW Golf GTI?

Hvis du kender den motoren fra den forrige VW Golf GTI, kommer du ikke til at opleve den store revolution - den bygger nemlig videre på samme motor. Den har samme boring og slaglængde, men benzinindsprøjtningsdyserne er ændret, og benzintrykket er øget. 

Læs her hvorfor du slet ikke skal vælge en VW Golf GTI, men en GTE.

Derudover har den fået partikelfilter for at kunne leve op til nutidens miljøkrav. I standardtrim leverer den 245 hk, som er det samme som den forhenværende Performance-variant af GTI. Sammenlignet med konkurrenterne ligger Golf GTI dog i bunden. Renault Megane RS yder 280 hk, Ford Focus ST leverer 280 hk, mens Hyundai i30N Performance er klar med 275 hk.

Kan jeg få Golf GTI med manuelt gear?

Ja, det kan du! Og det er en lækker en af slagsen. Med præcis og kort vandring er gearkassen nem at betjene. Man kan dog savne, at bilen automatisk giver mellemgas på nedgearingerne, så du kommer til at ligne og lyde som en rigtig rallyproff. 

Denne funktion fås i alle de tre førnævnte konkurrenter. Det er dog meget få GTI-kunder, der vælger en manuel gearkasse. 95 pct af alle kunderne i Danmark vælger en 7-trins DSG-gearkasse i stedet. Vi snupper nu alligevel den manuelle.

VW Golf GTI mk8  med manuelt gear

Er den nye Golf GTI et underholdende beskedskab?

Det korte svar er ja, selvfølgelig er den det. Specielt hvis du sammenligner med en almindelig Golf. Men sammenlignet med konkurrenterne føles det som om, at VW hviler på fortidens succes, og ikke helt har anstrengt sig nok for at gøre GTI’en endnu mere underholdende. Den for forbandet forudsigelig og ufattelig disciplineret og man kan godt komme til at savne noget fandenivoldskab. 

Prisen for den forudsigelige og disciplineret bekendtskab er 499.995 kr., hvis 245 hk ikk er nok, kan man her læse om VW Golf GTI Clubsport, der yder 300 hk.

VW Golf GTI mk8 i Kings Red lakering forfra

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...