© Martin Meiners

VW Golf GTI TCR er en rendyrket køremaskine

VW’s hurtige hatchback er klar i en motorsportsinspireret variant med 290 hk, højere topfart, sportsundervogn og større bremser. Få førstehåndstryk og prisen her.

20. januar 2019 af Søren Juul

Hvor?

Vi er atter draget sydpå for at teste biler på Portugals måske mest udfordrende racerbane: Autódromo international Algarve, som ligger udenfor byen Portimão. På vejen dertil strækker vi benene på testbilen på motorvej og sætter undervognen arbejde på snoede landeveje med dårlig og god asfalt. Bil Magasinet er inviteret til Portugal af Volkswagen.  

Hvad er en VW Golf GTI TCR?

Det sidste tre bogstaver er en reference til den internationale standardvognsserie TCR (Touring Car Racing), hvor Volkswagen Motorsport har stor succes med en Golf. Racerudgaven bruger en 350 hk version af GTI’ens velkendte 2,0 TSI turbomotor, en modificeret DSG-gearkasse og det meste af karrosseriet. Men den nye GTI TCR er ikke en racerbil med nummerplader.

Se den i stedet som en afskedssalut til syvende generation Golf GTI, som omkring 2020 er klar i en helt ny generation. For at holde stand i GTI-klassen, har VW givet modellen et skud motorsportsattitude, stuvet flere heste under motorhjelmen, optimeret undervognen og hævet topfarten i forhold til den 245 hk stærke GTI Performance, som indtil videre fortsætter i modelprogrammet.

VW Golf GTI TCR
© Martin Meinerts

Hvordan adskiller den nye GTI TCR sig fra Golf GTI Performance?

Den 2,0 TSI-motor yder 290 hk i stedet for 245 hk. I praksis er der tale om motoren fra den 300 hk Golf R i en let nedroslet version. Kræfterne leveres som standard gennem en 7-trins DSG gearkasse til forhjulene under administration af samme elektromekanisk spærredifferentiale, som gør tjeneste i GTI Performance.

Undervognen er sænket en smule, der nye støddæmpere og der sidder større bremser med perforerede skiver og specielle bremsekalibre bag 18” fælge.

Og så er det muligt at give nogle Mercedes’er og Audi’er baghjul på Autobahn med en ny udstyrspakke til 40.000 kr., der øger topfarten fra 250 til 264 km/t. Med i pakken følger også adaptive støddæmpere og matsorte 19” fælge.

Med 45 ekstra heste ombord, sprinter GTI TCR til 100 km/t på 5,6 sek, hvilket er 0,6 sek. hurtigere end GTI Performance.  

VW's velkendte 2,0 TSI motor yder 290 hk i GTI TCR. I racerbilen er den forsynet med ekstra oliekøling og yder 350 hk takket være en ny software og et nyt indsugning- og udstødningssystem. 

Testbilen er udstyret med de nye matsorte 19" Reifnitz alufælge, som indgår i en udstyrspakke med højere topfart og adaptive støddæmpere til i alt 40.000 kr.  

© Søren Juul
© Martin Meiners

Ok, men hvad tilbyder GTI TCR ellers?

En temmelig aggressiv styling. Forkofangeren ligner dén der sidder på TCR racerbilen og den bakkes op af nogle nye sideskørter og et nyt diffuserpanel på bagkofangeren. I kabinen sidder man i sportssæder med et nyt mikrofiber/stof betræk med en rød midtersektion - og griber om et sportsrat med perforeret læder kl. 9 og 3 og en rød markering kl. 12. Digital instrumentering er standard.  

De nye sideskørter er standard. Klistermærkerne er vist ekstraudstyr.

VW GTI TCR kommer standard med dette rat.

© Søren Juul

Sportssæder med særligt TCR-betræk. 

© Søren Juul

Hvad skal den koste og hvem er konkurrenterne?

Det koster 66.600 kr. at opgradere fra en VW GTI Performance til den nye GTI TCR, der koster fra 567.390 kr. Konkurrenter er der mange af. Den største konkurrent er umiddelbart fra samme koncern, nemlig Seat Leon Cupra med 290 hk til 452.450 kr. Et fristende alternativ er den involverende Hyundai I30 N Performance til 489.995 kr., der dog nøjes med 275 hk.

En firehjulstrukken VW Golf R med en racerkører bag rattet guider journalisterne i Golf GTI TCR rundt på den 4,6 km lange racerbane i Portimao. 

Udmærket, fortæl så lidt om hvordan den kører!

Det kan du læse detaljeret om i det kommende nummer af den trykte udgave af Bil Magasinet, men vi kan løfte lidt af sløret allerede her. Der er ikke meget TCR-racer over testbilen på motorvejen, forstået på den måde, at den som GTI Performance er komfortabelt selskab, når der køres til lige ud. Den nye undervogn har taget et lille lag af komforten væk, men GTI TCR kompenserer, når man sætter dens adaptive støddæmpere i ”Comfort”.

På de snoede landeveje føles GTI TCR meget lig en Performance GTI, bare lidt mere præcis i sine bevægelser og hurtigere, når speederen trædes ned. Det er modigt at lave pressetestkørsel af en forhjulstrukken GTI på den 4,6 km lange og udfordrende Portimao-bane, som bilfabrikkerne plejer at bruge til fuldblodssportsvogne - men den nye GTI TCR skuffer ikke. Læs hvorfor i bladet.   

VW Golf GTI TCR 5-door on country road

Den nye Golf GTI TCR kommer indtil videre kun til Danmark med fem døre. Bilen kan bestilles nu. 

© Søren Juul

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.