Bølle-brødre! Mød VW Golf GTI, GTE og GTD som netop er præsenteret!

VW står endelig klar til at give os en hel familie i kvikke VW Golf-varianter. GTI, GTE og GTD er netop præsenteret og du kan se alle billeder og få alt info lige hér!

27. februar 2020 af Anders Richter

Vi har ventet i spænding, men nu er de her endelig: Familien af lynhurtige VW Golf'er baseret på den nye og ottende generation af hatchback-ikonet fra Wolfsburg. Både GTI, GTE og ikke mindst GTD er blevet præsenteret af VW forud for biludstillingen i Genève, og selv om fabrikken stadig påstår, det er konceptbiler, så ser de meget flyvefærdige ud i vores øjne. Lad os gennemgå varianterne én af gangen, og vi starter med VW Golf GTI. 

VW Golf GTI VIII

Velkommen til VW Golf GTI VIII

VW Golf GTI kommer nu i sin ottende generation, og den er udstyret med helt klassiske GTI-detaljer. I kabinen finder vi derfor et mere sportsligt rat, ternet stof i rød præcis som i originalen fra 1976, og så en stribe GTI-logoer, som er strøet med løs hånd ud over interiøret.

Motoren er det, det hele handler om i en GTI, og der er masser af kræfter på lager i den seneste generation. Turbomotoren bygger videre på EA888-konstruktionen (jep, nu bliver det lidt nørdet), som vi kender, og effekten er skruet op til 245 hk og 370 Nm. Som standard får du en 6-trins manuel gearkasse med en golfbold som gearknop. Du kan dog også tilkøbe en 7-trins dobbeltkobling. 

VW Golf GTI VIII

Masser af GTI-detaljer udenpå

Udenpå er VW Golf GTI blevet stylet med nye for- og bagkofangere, og dobbelt udstødning – med en rørhale i hver side. GTI-modellen kører også med et sæt unikke fælge, så du let kan genkende og ikke mindst adskille den fra sine GT-brødre. Og nu må vi videre til GTE!

VW Golf GTE VIII

Masser af power i Golf GTE

VW Golf GTE gik hen og blev en af de mere populære økobiler i VW's lineup, og det er ikke så mærkeligt. Her får du nemlig masser af kræfter, men samtidig en hybriddrivline, som passer til rigtig mange menneskers behov og tanke om at køre på strøm. Og den nye fortsætter i samme spor. Vil du gerne vide hvordan GTI, GTE og GTD kører, så husk at tegne abonnement på Bil Magasinet, hvor vi snart kan aflægge en fuld rapport.

Under motorhjelmen ligger derfor en 1,4-liters turbomotor, der i sig selv yder 150 hk, og den er koblet til en elmotor på 116 hk. Til sammen giver det en systemydelse på 245 hk og et maksimalt moment på 400 Nm. Husk lige på, at det er faktisk 30 Nm mere end det, du får i den nye Golf GTI!?!

VW Golf GTE VIII

Kører 60 km på strøm alene i GTE

Gearkassen er en 6-trins DSG, og i bilen er også monteret et lithium-ion batteri, som har en kapacitet på 13 kWh. I følge VW vil du kunne køre 60 km på strøm, inden du bliver nødt til at aktivere bilens benzinmotor. Når du kører på strøm, har du en begrænset tophastighed på 130 km/t. 

Bilens navigationssystem arbejder også sammen med batteriet, så når du har indtastet din destination, vil elektronikken gøre arbejdet med at finde ud af, hvordan du bedst muligt får brugt strømmen på din rute. 

VW's ingeniører har brugt meget af deres tid med GTE på at optimere aerodynamikken og ikke mindst klemme battericellerne sammen, så de kunne få plads til så mange kWh, som overhovedet muligt. 

VW Golf GTD VIII

VW Golf GTD er en dieselbombe!

Rosinen i pølsesenden er VW Golf GTD. På trods af at være blevet nærmest allergisk overfor alt, hvad der hedder diesel, ved VW godt, at kunderne stadig efterspørger en hurtig VW Golf, der kører på den tykke saft. 

Den nye GTD ser fantastisk ud, og mens GTI gør brug af røde toner, og GTE af blå, ser GTD både dyster og skarp ud i sit grå farveskema. 

VW Golf GTD VIII

400 Nm og 200 hk i GTD

Motoren er en 2-liters diesel, som har en effekt på 200 hk. Det er mindre end både GTI og GTE. Til gengæld har den et moment på 400 Nm, hvilket gør den til en mester i mellemaccelerationer. GTD kommer udelukkende med et 7-trins DSG-gear som standard. 

Læs meget mere om den nye VW Golf GT-familie i et fremtidigt nummer af Bil Magasinet. Husk at købe abonnement, så du ikke går glip af det.

Er du interesseret i at vide, hvad en standard VW Golf koster i den nye og ottende generation, så kan du se den danske prisliste, som vi har skaffet, lige hér!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...