Vejene omkring Nürburgring er en fantastisk legeplads for Golf GTI. Kend Edition 35 på bi-xenon- og LED-forlygterne

© Bil Magasinet

VW Golf GTI 2,0 TFSI DSG Edition 35

Golf GTI er stærkere, mere vital og velkørende end nogensinde. Men er merprisen for GTI Edition 35 dine sparepenge værd?

20. september 2011 af Thomas W. Brixen

Nålen på speedometret dirrer lige under 270... Det er jo forrykt - I EN VW GOLF GTI!

Men det er sandt. Bevares, det går en smule ned ad her i ydersporet på den tyske Autobahn, men alligevel er hastigheden næsten ikke til at fatte. Golfen ligger fuldstændig stabil, som kørte jeg det halve. Tophastigheden er ellers opgivet til ”blot” 247 km/t.

Som du sikker har gættet kører jeg ikke en helt almindelig GTI. Det er en specialversion i anledning af 35-års jubilæet for Golf GTI, deraf navnet GTI Edition 35. Du har nok også regnet ud, at den bliver dyr - eller i hvert fald dyrere. Der følger dog et par ekstravagante godbidder med. Bixenon-lygter og LED-kørelys er standard, ligesom 18’’ letmetalfælge. Der følger naturligvis også nogle ”35”-emblemer med, men det, der virkelig skal få dig op af stolen, er et stærkere hjerte. 235 hk og 300 Nm - altså 25 hk og 20 Nm mere end den normale GTI. Det vender vi tilbage til.

 

Koncentrationen er i top, men Golfen ligger nu klippestabil selv ved tophastigheden på 247 km/t

© Bil Magasinet

De klassiske GTI-sæder er på plads. Men Edition 35 har naturligvis “35” broderet ind i nakkestøtten. Bemærk golfkugle-mønstret på gearknoppen, inspireret af den første Golf GTI. Edition 35 fås med lækker 6-trins manuel eller ditto DSG.

© Bil Magasinet

GTI Edition 35 har VWs nye ESC-system, der er mindre restriktivt end tidligere i off-mode - det kan vi bekræfte! Undervogn og bremser er hyldevarer fra GTI, og umiddelbart syner de 312 mm store skiver forrest temmelig klejne bag de store fælge. Men et hårdt tryk på bremsen høvler særdeles hurtig farten fra +200 til 100 km/t uden drama.

Perfekte køreveje ved Nürburgring
Jeg kører ud på de små snoede veje, der skal tage mig det sidste stykke vej til Nürburgring. Asfalten hér er næsten lige så krævende som den berygtede Nordsløjfe. Masser af sving, bakker og modkørende trafik, der skærer kurverne, som kom de direkte fra ”sløjfen” (det gør de jo nok).

Som altid er det en fornøjelse at sidde bag rattet af en Golf GTI på sådanne veje. Den gjorde det formidabelt på Autobahn for lidt siden, men her føles den i sit es. Høj fart, hårdt på bremsen, perfekt indstyring og lynhurtigt ud af svinget.

 

Store 18’’ tommer alu er standard. Specielle Edition 35 19’’ med sort lakering er ekstra-udstyr

© Bil Magasinet

Men er Edition 35 bedre end GTI, som jo også gør alt dette perfekt? 35-emblemmerne gør i hvert fald ingen forskel, men motoren lyder af lidt mere, og har en snert mere skub, især i de høje omdrejninger. Max-ydelse nås da også først ved 5.500 o/min mod 5.200 i GTI, ligesom du må vente på max-moment til 2.200 o/min kontra 1.700 o/min i GTI.

Underligt, tænker du, det er vel en pumpet GTI-motor? Nej, faktisk har motoren i Edition 35 mere til fælles med dén i Scirocco R. Der er anderledes motorstyring og lavere ladetryk (0,9 bar), men ellers er de ens. Teoretisk er der altså basis for 265 hk med lidt tuning (men dét har du ikke fra mig).

Er dét så forklaringen på den mere potente lyd i Edition 35? Jeg fik fravristet en VW-ingeniør hemmeligheden: Udstødningen er identisk med GTI, men særlige lameller bag sprinklerbeholderen ude foran virker som en slags højttaler. Det er garant for en sprød lyd, når du motionerer højre ben, og er set før, blandt andet hos Peugeot RCZ.

”Lamellerne er udviklet, så de giver mere lyd ved frisk kørsel” forklarer han. ”Men ved rolig kørsel virker de ikke, og lyden bliver således aldrig anstrengende.” Lur mig, om ikke netop den teknik bliver guld værd i fremtiden, når vi alle kører el-biler og 800 ccm-motorer?!?

Merpris på ca. 75.000 kr.
På vej tilbage mod lufthavnen overraskes jeg igen over GTI og dens alsidighed. Man forstår, hvorfor den har 35 år på bagen - og hvorfor, den er still going strong, som man siger.

Men sagen i en nøddeskal er, at du ikke behøver den særlige og dyre Edition 35 for at opleve GTI-suset. Med en forventelig merpris på ca. 75.000 kr. i Danmark vil langt de fleste vælge den normale GTI. Og selv om Edition 35 er en fantastisk oplevelse, og på sigt vil tabe mindre i værdi på grund af sin liebhaverværdi, er det såmænd ren logik.

For en helt almindelig Golf GTI er ­stadig noget ganske særligt.

 

Edition 35 er en feinschmecker-Golf, der gør det meste perfekt. Prisen gør den bare svær at sluge for os danskere. Øv!

© Bil Magasinet

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...