© VW

VW Golf 8 - her er alt du skal vide

Den nye VW Golf har været længe ventet. Den bliver selvkørende og elektrificeret som aldrig før. Få overblikket her

24. oktober 2019 af Mathias Brandt


VW Golf er såvidt vi ved, den eneste bilmodel der kan prale af, at lægge navn til en hel bilklasse - nemlig Golf-klassen. Den kom på markedet i 1974 og er siden solgt i mere end 35 millioner eksemplarer. Den nyeste generation af VW Golf er netop blevet vist. Det er den ottende generation og den er mere digital end nogensinde.

VW Golf 8 er bygget på MQB-platformen, som er en videreudvikling af den første MQB-platform fra Golf 7 i 2012.

Selv om Golf 8 virker lavere, længere og mere dynamisk, har den samme ydre mål som dens forgænger.

Digital fra starten af

I kabinen er Golf 8 også blevet mere digital. På det danske marked vil digital instrumentering være standard på alle varianter. Standard er også en 10” touchskærm i midterkonsollen, der styrer bilens online infotainmentsystemer. 

Der fås headup-display, der projicerer informationer op på forruden. Forskellige funktioner som varme i forruden, tågelys for og bag og aktivering af elbagruden er samlet og betjenes nu via et touchpanel til venstre for rattet.

Den nye Golf 8 er altid online via et integreret eSim-kort. Det har den fordel, at navigationen bliver interaktiv og automatisk viser interessante og relevante steder som tankstationer og restauranter på ruten. Her vises også for eksempel telefonnummeret til reservering af et bord på en restaurant via smartphone og Bluetooth-interface. 

Skærmene kan konfigureres mere frit end hidtil, og den digitale opkobling gør det muligt at opgradere funktioner som adaptiv fartpilot (standard i Danmark, bortset fra laveste udstyrstrin), lysassistent og navigation. 

Golf 8 bliver delvist selvkørende op til 210 km/t

VW Golf 8 fås med en rejseassistent, som er standard fra Style-versionen. Systemet blev først introduceret i den faceliftede Passat tidligere på året. Dermed bliver Golf 8 delvist selvkørende ved at hastigheder på op til 210 km/t på motorvejen. 

Det betyder, at du ikke aktivt selv behøver at styre, give gas eller bremse. Af hensyn til lovgivningen skal du dog have hænderne på rattet og være klar at gribe ind, hvis det bliver nødvendigt. Føreren har altid ansvaret uanset bilens niveau af selvkørende funktioner.

Golf 8 kan tale med andre biler

Som den første Volkswagen er den nye Golf 8 som standard koblet op med sine omgivelser via Car2X. 

Car2X-funktionen anvender informationer fra andre køretøjer i et område på op til 800 meter fra bilen samt signaler fra trafikinfrastrukturen til at advare føreren og sende disse advarsler videre til andre biler med Car2X-systemet. 

Den kollektive intelligens er dermed en realitet. Derudover vil de nye ”IQ.LIGHT – LED-Matrix-forlygter” med deres 10 delvis interaktive lysfunktioner også udgøre et plus for sikkerheden.

Motorudvalg i VW Golf 8

Udvalget af drivlinjer til den nye Golf 8 omfatter benzin (TSI), diesel (TDI), mildhybrid (eTSI) og plug-in-hybriddrivlinjer (eHybrid)

Alle benzin- og dieselmotorer har direkte indsprøjtning og turboladning. Deres ydelse vil gå fra 110 hk til over 300 hk. Golf 8 fås for første gang med otte forskellige drivlinjer herhjemme. 

Af nyheder i programmet kan nævnes en ny 1,0 TSI 3-cylindret benzinmotor med 110 hk samt to firecylindrede dieselmotorer med 115 hk og 150 hk. De nye 2,0 TDI EVO-motorer har dobbelt AdBlue-indsprøjtning, hvilket reducerer kvælstofilteemissionen (NOx) med op til 80 pct. 

Brændstofforbruget er samtidig reduceret med op til 17 pct. i forhold til forgængeren.

Hybridversioner af VW Golf 8

Som den første Volkswagen vil den nye Golf kunne fås med fem hybriddrivliner: Tre mildhybrider og to plug-in-hybrider. 

Mildhybriderne er udstyret med en 48-volts-remstartergenerator, et 48-volts-litium-ion-batteri og en af VW's nyeste generation af turbobenzinmotorer (TSI). 

Ifølge VW vil elektrificeringen betyde en forbrugsbesparelse på ca. 10 pct. (WLTP) samt en bedre og mere komfortabel igangsætning.

VW Golf eTSI mildhybrid-versionerne tilbydes udelukkende i kombination med 7-trins DSG-gear og med en motoreffekt på henholdsvis 130 hk og 150 hk. De to plug-in-hybrider har 1,4 TSI-benzinmotor plus en elmotor. 

VW Golf eHybrid får en samlet systemydelse på 204 hk, og den mere sportslige GTE-version yder 245 hk. 

Nye udstyrsvarianter i Golf 8

Volkswagen har ændret på udstyrsvarianterne af Golf, der nu udelukkende tilbydes med 5-dørs karrosseri. De sidste mange år har vi Golf’ens tre udstyrsvarianter heddet: ”Trendline”, ”Comfortline” og ”Highline”, men de findes ikke længere. 

Fremover vil man kunne vælge mellem udstyrslinjerne ”Golf”, ”Life” og ”Style” samt en sportslig ”R-Line”-version. 

Basisvarianten ”Golf” har: 

  • Opvarmet multifunktionslæderrat
  • LED-forlygter og LED-baglygter
  • App-Connect
  • Infotainmentanlæg med 10” touchskærm og App-Connect+
  • Nøglefribetjening
  • Digitalt cockpit
  • Airconditionanlæg
  • Vognbaneassistent

I løbet af næste år lanceres de selvstændige modeller Golf GTI, GTI TCR, Golf GTD (ikke i DK), Golf GTE og Golf R.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...