Hovedlinjerne i designet er ikke ændret,  det er under huden, du skal lede
Hovedlinjerne i designet er ikke ændret, det er under huden, du skal lede © bilmagasinet.dk

VW Golf 2,0 TDI 110 hk Trendline

Evolution er ikke så ringe endda

1. april 2009 af Mathias

Selv om den nye Golf ligner den gamle, gør de små ændringer en forskel

Af Anders Richter

En Golf har sådan set aldrig sagt mig noget, lige med undtagelse af den allerførste i GTI-trim. Jeg ved godt, den har grundlagt en hel klasse af biler, men i mit hoved har den bare altid stået som en lidt trist og kedelig bil. En bil for de mærkelige personer i Danmark der ikke rigtig går op i det med fire hjul og en motor.
Derfor fløj jeg ikke ligefrem heller ikke op af stolen, da de første pressebilleder af generation seks poppede op på de fleste bilhjemmesider. For helt ærligt, se lige på den. Designet er stort set det samme, og VW har da heller ikke lagt skjul på, at der er blevet forbedret frem for fornyet.
Men, og det er et meget stort men, den nyeste generation af VW Golf er ekstremt helstøbt. Prøv bare den gode gamle test med at lytte til døren, der smækker. En pengeskabslyd, som vil give Egon Olsen tårer i øjnene. Testbilen er den helt skrabede Trendline-udgave, dog tilsat en DK-pakke med blandt andet ­klimaanlæg. Man kan med fordel give 3.794 kr. ekstra og få rat, gearknop og håndbremse beklædt med håndsyet læder. Det giver lige en tak op i køreglæden. Motoren er en 2-liters diesel, som nok skal opfylde de flestes behov. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at en fjerlet pensionist-speederfod sagtens kan opnå det opgivne mål på 22,2 km/l.
   VW’s ingeniører har arbejdet meget for at fjerne alle former for støj, og der hersker en ufattelig stilhed i Golf’en. Gummilisterne omkring dørene er revideret, og en dæmpende film er monteret på for- og sideruder.
Prisen er der heller ikke noget at sige til. I forhold til femte generation er det gået nedad, og 285.000 kr. for en bil af denne kaliber er der ikke noget at sige til Efter at have tilbragt nogle dage med Golf’en, kan jeg bedre forstå, hvordan den har lagt navn til en hel klasse. Faktisk begynder jeg også at forstå det med at forbedre, frem for at forny. Hvorfor pille ved noget, der fungerer så godt?  

VW Golf  2,0 TDI 110 hk   
Motor    R4, 1.968 cm³, 16V, turbodiesel
Ydelse    110 hk ved 4.200 o/min
    250 Nm ved 1.750 o/min
Topfart 193 km/t     0-100 km/t 10,7 sek.
EU-miks 22,2 km/l    Årlige afgifter 2.600 kr.
Mål (L/B/H)    420/178/148 cm
Vægt/last/påhæng    1.426/414/1.500 kg
Bagagerum    350-1.305 liter
Dæk    195/65R15H
Reservedelsprisindeks    105
Værditab/3 år    ca. 115.000 kr. (41 pct.)
Pris    284.396 kr.

VI SYNES… 
Alt fungerer med tysk præcision. Golf er endnu engang i toppen af den klasse, den selv lægger navn til

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...