Biltest af VW Golf 1,8T Variant
Biltest af VW Golf 1,8T Variant © bilmagasinet.dk

VW Golf 1,8T Variant

DYRE AMBITIONER

23. maj 2002

Af: Peter Clausen


VW’s velkendte 1,8T-motor på 150 hk passer bedre i en Golf Variant end i GTI-modellen – men sikke en pris

VOLKSWAGEN BEVÆGER SIG længere og længere væk fra udgangspunktet – de folkelige biler, som i sin tid gav mærket navn. I Europas mægtigste bilkoncern skal Skoda nu dække den nedre del af bmarkedet, mens VW-logoet i stigende grad havner på biler, der signalerer eksklusivitet og livsstil. Naturligvis til en højere pris.

Derfor er det kun naturligt, at Golf Variant nu fås med VW’s velkendte 1,8-liters turbomotor på 150 hk, der før var forbeholdt Golf GTI. Med sit solide træk nedefra og den lidt modstræbende holdning til omdrejninger passer den bedre i en kompakt stationcar med eksklusive ambitioner end i en sportslig hatchback, og den understreger fint VW Golfs komfortable karakter.

En Golf Variant vælger du ikke for pladsens skyld–endnu et resultat af VW’s livsstils-ambitioner. Med bagsædet på plads sluger den 460 liter bagage mod 520 i en Ford Focus stationcar, og de 1.470 liter, der er plads til med sædet nede, er 110 liter færre end i Forden. Desuden afslører den knebne benplads bagi, at Golf IV efterhånden har små fem år på bagen.

Det betyder bare ikke så meget for kunderne, der lægger større vægt på den underspillede udstråling af klasse og god smag. Som altid i en Golf er kvalitetsindtrykket ulasteligt med en fornem finish og lækre materialer, men at mange VW-kunder i de senere år har kæmpet mod fejlbehæftede biler, er en kendt sag. I udenlandske image-undersøgelser er det ellers så selvsikre mærke da også gledet hastigt ned ad listen, og VW har lovet bod og bedring. Men efter den 8.000 km gamle testbil at dømme er der stadig et stykke til målet – den led af diverse rasle- og knirkelyde, som ikke hører sig til i en bil med VW’s prestige-ambitioner. Slet ikke til de penge.

VW vil nemlig have mindst 309.195 kr. for en Golf 1,8T Variant. Den eksklusive Highline-udstyrspakke følger ganske vist med, men at aircondition og cd-spiller ikke er standard i så lille en bil til den pris, er ganske enkelt rablende vanvittigt. Nok har VW Golf stadig mange gode kvaliteter, men guld kan altså også købes for dyrt.

For eksempel i form af en Golf 1,8T Variant.

Tekniske data: Motor: R4, 1.781 cm3, 20V, turbo. Ydelse: 150 hk ved 5.700 o/min. 210 Nm ved 1.750 o/min. 0-100 km/t: 9,2 sek. Topfart: 216 km/t. EU-mix: 12,6 km/l. Årlig ejerafgift: 3.500 kr.
Totaløkonomi: De fleste kunder til en brugt VW-stationcar foretrækker en Passat, og livsstils-køberne går efter Alfa, Audi og BMW. Golf 1,8T Variant havner derfor lidt på mellemhånd som brugt, så forvent et værditab på 36 pct. (111.500 kr.) efter tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 139
Service ekskl. materialer:
Servicepriser oplyses ikke – Golf er omfattet af VW’s LongLife-system med variable serviceintervaller
Pris: 309.195 kr.

Vi synes...Behageligt mix af motor og karrosse, men den er alt for dyr

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...