© bilmagasinet.dk

VW er størst i Danmark

Volkswagen distancerer Ford og Peugeot i kampen om at blive mest solgte bilmærke i Danmark, viser nye tal

17. januar 2012 af Carsten Nymann

Ikke nok med, at VW Passat var mest solgte bil i december 2012, sådan som du kan læse her.

Den danske Volkswagen-importør får nu endnu en fjer i hatten, idet de nyeste tal også viser, at det tyske bilmærke har sat sig på tronen som mest solgte i Danmark totalt set.

Volkswagen kan med 17.000 solgte biler notere sig en markedsandel på 10 pct.. Sammenlignet med 2010 er dette en stigning i markedsandel på 3,2 procentpoint. Tallene skal samtidig ses i relation til, at det danske totalmarked for personbiler i 2011 steg til knapt 170.000 solgte personbiler, hvor det i 2010 lå på 153.687 biler.

Volkswagen selv peger på, at lavere priser, et større udvalg af modeller samt øget fokus på kundeservice har været med til at løfte niveauet.

Set fra Bil Magasinets stol er der ingen tvivl om, at især Passat fortsat har godt fat i firmabil-segmentet, mens den seneste Polo har formået at slå hul på det ellers stærkt konkurrenceprægede B-segment, hvor Polo endda langt fra er blandt de billigste.

I det hele taget betyder flåde-salg og rabatkampagner meget for salget af især de dyrere modeller i Danmark, og derfor kan det være vanskeligt at gennemskue, hvilke mekanismer, der gør, at et bilmærke vækster i statistikkerne.

Hvad der derimod næppe er tvivl om er, at VW's fremgang vil fortsætte i 2012, når mikrobilen Up kommer på markedet.

Det mest bemærkelsesværdige er nemlig, at de flotte salgstal fra VW er opnået i en periode, hvor tyskerne reelt ikke har haft en bil til kunderne i den i Danmark så væsentlige mikro-klasse, hvor Chevrolet Spark blev mest solgte model i 2011.  Mikro- og minibil-segmentet står i dag for hele 21 pct. af det danske marked.

Med Up på markedet fra begyndelsen af 2012 tyder alt på, at pilen for VW fortsat vil pege "Up", når vi kigger i salgsstatistikkerne

Ford nummer to
I 2010 var Ford danskernes foretrukne bilmærke. I 2011 blev det til en andenplads med et salg på i alt 18.696 biler. Samlet set gav det Ford en markedsandel på lige knap 10 procent, mere præcist 9,42 procent.

Blandt de små personbiler steg salget af Ford Ka med godt otte procent til i alt 1.832 enheder. I varebil-segmentet havde Ford den største fremgang, med en fordobling af salget af Ford Transit fra 818 styk i 2010 til 1.644 i 2011.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...