Biltest af VW Eos 2,0 FSI Turbo
Biltest af VW Eos 2,0 FSI Turbo © bilmagasinet.dk

VW Eos 2,0 FSI Turbo

Den tyske cruiser

16. august 2006 af Bilmagasinet

Af: Morten B. Bek

Eos med turbomotor er en komfortmaskine. Dyr, men dejlig

Eos er morgenrødens gudinde i den græske mytologi. Men den slags marketing-sludder er ligegyldigt, når det handler om at køre en bil – og finde frem til, hvad den egentlig kan. En VW Eos kan hverken gøre fra og til, om solen står op. Til gengæld tilfører den klassen en hidtil uset komfort, og det er da i sig selv en god start på dagen.

Volkswagen har forstået, at en åben bil – når den ikke er f.eks en BMW Z4 eller Lamborghini Gallardo Spyder – ikke behøver at søge optagelse i sportsvognsklubben. Styretøjet er mere til cruising ad en strandvej, men vejkontakten på niveau med de tekniske ophav, Golf og Passat. Undervognen gør også, at man kører adstadigt rundt i kryds, men man skal ikke lade sig snyde. Nok føles opsætningen blød, alligevel er krængningen ikke voldsom. Til sagens kerne: Denne åbne bil fjedrer suverænt og udglatter alle de dårlige veje, så man føler sig hensat til et langt dyrere køretøj.

Årets motor
GTI-motoren i denne Eos er bestemt også så godt, som det bliver i klassen lige nu. Motoren er kåret til årets motor af journalister fra 26 lande, og de tager ikke fejl: Ingen turbotøven, lynhurtig respons og ingen forstyrrelser fra de mange kræfter i rattet, som det er tilfældet med den tilsvarende udgave af Opel Astra TwinTop. Cruiseren her kan dog sagtens klare sig med 2,0 FSI-motor og 150 hk.

Plads lige tilpas
Kompromiser må man indgå CC-klassen, når det kommer til plads. Der er rigelig plads i de gode sæder ved den funktionelle førerplads, men jo længere bagud, jo værre bliver det. Bagsædet går an til to voksne med ikke alt for lange ben. Bagagerummet er til gengæld den største skamplet ved Eos, og hér når den ikke en konkurrent som Opel Astra TwinTop til knæene. En fast boks med hul i omkranser det lille rum til bagagen, og så er der lidt spredt plads ved siderne – med taget oppe. Med taget nede er der kun den smule plads, den underlige boks byder på. Konkurrenternes fleksible rullegardiner og den smarte hæve-funktion af taget i Astra TwinTops bagagerum er gået hen over hovedet på Volkswagen. Was ist denn hier passiert?!? Eos svarer igen med fede detaljer. Taget kan ikke åbnes, hvis en sensor bag bilen mærker noget eller nogen tæt på. Altså ingen ridser i lakken. Det bedste er alligevel det separate soltag, som er en del af foldetaget. Kun en tåbe nøjes med at åbne soltaget, men det er nu fedt, hvis man bare vil have lidt luft i bilen på en kort tur.

VW Eos 2,0 Turbo FSI har rigtig stærke kort på hånden, men den 150-hestes model er et bedre kompromis mellem pris og evner. Eos er den bedste i klassen, men det kræver også 100.000 kr. mere end at køre en tilsvarende Opel. Det er et spørgsmål om prestige og komfort.

VW EOS 2.0 FSI TURBO
Motor R4, 1.984 cm, R4, 16V, turbo
Ydelse 200 hk ved 5.100-6000 o/min
280 Nm ved 1.800-5.000 o/min
0-100 km/t. 7,8 sek.
Topfart 232 km/t
Forbrug EU-miks 12 km/l
Årlig ejerafgift 4.000 kr.
Vægt/lastevne 1.536/464 kg
Mål (L/B/H) 441/179/144 cm
Bagagerum 205/380 liter
Dækmontering 205/55R16
Værditab 3år/60.000 km ca. 230.000 kr. (42 pct.)
Reservedelsindeks 145
Pris 553.641 kr.
Pris u/afgifter 178.344 kr.

VI SYNES…CC’ernes komfortkonge. Det er en hurtig cruiser med fede detaljer og en fed motor. Vil du have sport, er løsningen Opel Astra TwinTop

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.