Biltest af VW Bora 1,6
Biltest af VW Bora 1,6© bilmagasinet.dk

VW Bora 1,6

Pænhedens pris

26. august 1999 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen & Thomas Hjortshøj

Hæderligheden selv. Og konservativ til fingerspidserne

JEG HOPPEDE aldeles direkte fra en Seat Toledo 1,8 Sport (125 hk/229.990 kroner) og over i en VW Bora 1,6 (100 hk/221.499 kroner). Køreturen blev i familien så at sige. De to biler er nok søstermodeller - men der er forskelle.

Den første opdagede jeg i samme øje-blik, jeg satte mig ind. Toledoen havde skøn, kølig luft fra den standardmonterede aircondition, mens jeg i Boraen måtte nøjes med at fyre helt op for en ordinær blæser. Aircondition til Bora koster solide 21.184 kroner.

Konservatisme er et nærliggende ord, når vi snakker Bora-design. Hvor Toledo er lidt mere løssluppen, er Bora tilbageholden og stram i linjerne som den snerpede storesøster, der aldrig fik noget af det frække. Apropos storesøster er det næppe utilsigtet, at du mere end aner en krympet Passat i Bora-træk-kene.

Bilen virker absolut både gedigen og solid. Bagagerummet - som faktisk er det, du betaler 20.000 kroner ekstra for i forhold til en 5-dørs Golf - har en mægtig volumen på 455 liter, og hængslingen af bagklappen er natur-ligvis ført udenfor bagagerummet. Gabet til bagagerummet er til gengæld lidt snævert. Set fra førerpladsen betyder den høje hæk, at du har meget svært ved at overskue, hvad der foregår bag bilen.

Kabinedesignet er lækkert og afdæmpet. Gode, velstøttende sæder og konservativt (der var den igen) instrumentlayout med lidt blåt porno-lys til at live op. Sagerne kender vi fra VW Golf, og det overrasker heller ikke, at kabinepladsen er en klasse under nogle af de typiske konkurrenters.

Den er især gal med pladsen til knæene på bagsædet. Udstyret omfatter blandt andet 4 elru-der og elspejle og en del blinde knapper til alt det, bilen ikke er født med. Men det, der er, fungerer med en lækker, mekanisk funktion. Hvis du for eksempel tager fat i de siliconedæmpede fart-håndtag, ved du, hvad jeg mener.

Boras 101-hestes motor med 8 ventiler med variabel indsugning gør sit job ganske kultiveret, og den trækker fra bunden. Gearskiftet er ikke det bedste, jeg har oplevet i en VW, men køreegenskaberne er i orden. Der er en fin retningsstabilitet, letgående og præcist styretøj, moderat krængning og let medstyrende bagvogn ved frisk kørsel. Hvis bilen begynder at skride med bagvognen, er det ingen sag at hente den hjem igen.
Bora er ikke sportslig, men bestemt en glimrende langtursmakker

VW Bora 1,6 221.499 kr.

Motor: R4, 8V, 1595 cm3. Ydelse: 101 hk ved 5.600 o/min. 145 Nm ved 3.800 o/min. Topfart: 188 km/t. 0-100 km/t: 11,7 sek. Grøn ejerafgift: 3.060 kr. Euromix: 12,9 km/l.

Totaløkonomi:
Nypriserne har nået smertegrænsen, og det rammer den ellers meget fine brugtpris på en Bora. Den burde ikke tabe mere end 29 procent, men vi tror nærmere på 32. Efter tre år og 50.000 km. har Bora 1,6 tabt 71.000 kr. (32 procent)
Reservedelsindeks: Ca 112
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst ved redaktionens slutning

Vi synes:
Bora er en dejlig, helstøbt bil

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...