Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TSI R-Design DSG7
Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TSI R-Design DSG7© Søren Juul

Første test: VW Arteon Shooting Brake får Golf- og Passat-ejere til at savle

Der er langt mellem nye store stationcars, men nu byder VW ind med en lang, lav og ganske rummelig udgave af Arteon

24. november 2020 af Steen Bachmann

Hvad er det for en bil?

Arteon debuterede i 2017 som en elegant og kløgtig rejsevogn til priser, der lod dig få lidt flere hestekræfter og mere udstyr end i en tilsvarende Audi eller Mercedes-Benz. 

Ved debuten var vi noget bekymrede for, om den ville blive offer for mærkesnobberi, men det er ikke sket. Modellen har nu fået en større opfriskning og er kommet som shooting brake, hvilket vil sige en stationcar med rammeløse ruder.

Hvad er nyt?

Arteon Shooting Brake får opmærksomhed i trafikken, især fra VW-ejere. Den adskiller sig fra den 4-dørs coupé fra b-stolpen og bagud ved at have en længere taglinje, større sideruder og større hjulkasser. Elbagklappen åbnes med nøglen eller ved at trykke på det store VW-logo midt på bagenden.

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TSI R-Design DSG7
Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TSI R-Design DSG7© Søren Juul

Her er et 565-liter stort bagagerum målt op til toppen af bagsædets ryglæn, hvilket er det samme som i coupéen. Lægges bagsæderne ned, og pakkes der bagage op til taget og frem til forsæderne, er her 1.632 liter mod 1.557 liter i coupéen. Det er altså ikke på grund af pladsen, man vælger Arteon, for en Passat Variant har mere plads både med bagsædet oppe og nede og er billigere.

Det handler om stil, og det har testbilen.

Nyt instrumentbord i Arteon

Kabinen er revideret med nye digitale features og et mere enkelt designet instrumentbord. Her er en 10,25” skærm bag rattet med digitale instrumenter, der kan indstilles til at vise tre forskellige layouts. Mange funktioner er stemmestyrede og bilen er altid online via et sim-kort og kan opdateres trådløst.

Arteon har desværre fået de nye berøringsfølsomme knapper fra ­elbilen ID.3. De er en slags blanding af berøringsaktiverede og fysiske knapper, altså hvor man både kan nøjes med at røre let ved knappen, for at aktivere den, men også kan betjene den ved at trykke på den.

Det betyder, at man sidder og fumler med at skrue op og ned for lydstyrken på radioen, hvor man aldrig ved, om der er skruet lidt eller meget op.

Gid, de kunne finde en enkel måde at udføre det på, for det her irriterer, hvilket er ærgerligt, når nu kabinen ellers er et lækkert sted at opholde sig.

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TSI R-Design DSG7
Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TSI R-Design DSG7© Søren Juul

Afsted på Autobahn med 320 hk

Arteon Coupé og Shooting Brake kommer begge i fuldblods R-varianter med 320 hk leveret af en revideret version af den velkendte "EA 888" 2,0 liters turbomotor, der også gør tjeneste i VW Golf R, Audi S3, Cupra Leon og mange flere modeller.

Kræfterne sendes i asfalten gennem en 7-trins DSG dobbeltkoblinggearkasse og et firehjulstræk med "R-Performance Torque Vectoring", som kan splitte kræfterne op mellem for- og bagaksel og individuelt mellem hvert baghjul.

Præstationerne kender vi endnu ikke, men Arteon R burde være god for i hvert fald 250 km/t og en sprint fra 0 til 100 km/t i omegnen af fem sekunder.

Du kan kan kende topmodellen i Arteon-fødekæden på 20” fælgene, sportsbremser med blå calipre, de fire udstødningsrør og fronten med sort højglansfinish og R-emblem.  

Arteon fås endelig med kabel

Hidtil har du måtte nøjes med en Passat GTE, hvis du ville lade strøm på en VW i denne størrelse. Den opdaterede Arteon kommer også som opladningshybrid kaldet Arteon eHybrid.

VW har i skrivende stund ikke afsløret rækkevidde på el, men skriver, at de fleste vil kunne få dækket deres daglige kørselsbehov uden at udlede CO2 lokalt.

Priserne for den opdaterede version af Arteon starter ved 579.995 kr. for en 190 hk 2,0 TSI Elegance, hvor samme version som Shooting Brake koster fra 599.995 kr. Merprisen for R-Line-versionen er 20.000 kr. for både Arteon og Shooting Brake.

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TSI R-Design DSG7
Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TSI R-Design DSG7© Søren Juul

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...