© bilmagasinet.dk

VW Amarok: Gør plads på byggepladsen

Ny pickup med Golf-look lover godt for håndværkerfolket

4. marts 2010 af Steen Bachmann

 

Amarok skal være VW's alternativ til den allestedsnærværende Toyota Hilux. VW har ikke en bil i denne klasse på programmet, men den nye argentinsk producerede ladbil skal åbne markederne.

Den har en lasteevne på op til 1.150 kg og må trække 2,8 ton på krogen. Ladet måler 2,52 m2 (156 x 162 cm), hvilket ifølge VW er det største i klassen af såkaldte 1-tons pickupper og giver plads til en europa-palle på tværs.

Baghjulstræk er standard, men 4MOTION-firehjulstræk fås som ekstraudstyr. Det slås til med en knap i kabinen og har reduktionsgear og Torsen-diffentiale med 40:60-fordeling af kræfterne for/bag. Spærrediffentiale på bagakslen fås som ekstraudstyr. Hjælpesystemer omfatter elektronisk fordeling af kræfterne mellem akslerne, ABS-bremser med offroad-program, bakkeholder og nedkørsels-assistent til stejle bakker.

© bilmagasinet.dk

I første omgang får Amarok VW's 2-liters commmonraildiesel i to versioner: Én med 122 hk/340 Nm ved 2.000 o/min og én med 163 hk/400 Nm ved 1.500 o/min.

Begge får 6-trins manuel gear og CO2-udslip under 200 g/km. Gearskifteindikator og 80-liters brændstoftank er standard, og rækkevidden angives til over 970 km på en tankfuld ved blandet kørsel.

Amarok er 525 cm lang (Toyota Hilux double cab = 513 cm) og er designet i stil med den nye Transporter. Lanceringen i Europa i efteråret 2010 bliver med dobbelt kabine, mens en single cab-version følger senere. Firehjulstræk vil kunne fås som ekstraudstyr.

VW Erhvervsbiler melder om forventet dansk introduktion i efteråret 2010.


Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...